Meer natuur voor iedereen dankzij Tiny Forests®

Goodplanet

GoodPlanet Belgium wil de natuur dichter bij de mensen brengen door samen met lokale besturen Tiny Forests aan te leggen.

Voor veel mensen is dit echt uitzonderlijk. De huidige crisis toont het duidelijk aan: natuur in de directe omgeving is essentieel voor het welzijn en de gezondheid van je inwoners.

Een Tiny Forest® ...

• zorgt op relatief korte termijn voor meer natuur in de buurt.
  • maakt een gemeente of stad beter bestand tegen de klimaatverandering: de bodem houdt meer water vast, de luchtkwaliteit verbetert en hittestress vermindert.
  • vraagt niet veel ruimte. In elke gemeente of stad is er wel een plek voor te vinden.

Niet zomaar een minibos

• Betrokken burgers
    Schoolkinderen en buurtbewoners planten het bos en dragen er zorg voor. De kinderen komen leren in openlucht en worden groot met hun bos. De buren kunnen niet meer zonder hun groene ontmoetingsplek.
  • Bloeiende biodiversiteit
    Een Tiny Forest® wordt geplant volgens een specifieke plantmethode en met inheemse bomen. Zo vormen ze sneller dan traditioneel aangeplante bossen een waardevol ecosysteem. Vlinders, bijen, vogels en kleine zoogdieren voelen er zich meteen in thuis.

Het Wonderbos in Schoten

Op 13 maart werd het allereerste Tiny Forest van België aangeplant op het terrein van de school Campus Kajee in Schoten. Dit minibos wordt straks een uniek onderzoekslabo voor de leerlingen over het bos en zijn wonderen: bodemdiertjes, vogels, paddenstoelen, groeiende bomen en wisselende seizoenen.

Het Wandelend Bos van Vorst

Het eerste Tiny Forest van Brussel komt in Vorst. GoodPlanet-partner Spadel schonk alvast 10.000 euro, verzameld via een inzamelactie tijdens de 20 km van Brussel. Anne Teresa De Keersmaeker, oprichtster van het nabijgelegen dansgezelschap Rosas, betoonde haar volledige steun door het meterschap voor dit nieuwe bosje op te nemen.

Wil jij ook Brusselse kinderen de kans geven om boswachter van hun eigen minibos te worden? Voor 15 euro schenk je al een boom. Vanaf 40 euro krijg je 45% van je gift terug via de belastingen.

Meer weten over Tiny Forest?

Anna Leonard | project manager Tiny Forest®
tinyforest@goodplanet.be | 0474 11 85 43

De naam Tiny Forest® en bijhorende methodiek zijn exclusief geregistreerd voor de Benelux door IVN Natuureducatie Nederland. GoodPlanet Belgium coördineert Tiny Forest® in ons land in samenwerking met IVN. We zien er samen op toe dat de Tiny Forests die zo genoemd worden ook aan de kwaliteitseisen voldoen.

Hoe kan GoodPlanet jouw gemeente helpen?