Green Key: duurzamer toerisme in jouw gemeente

Doelgroep:
Lokaal bestuur
Type info:
Begeleiding (persoonlijk)
Green Key is een internationaal duurzaamheidslabel voor logies, MICE-locaties, campings, vakantieparken en restaurants. Het label zet duurzaam reizen, vergaderen en ontspannen in de verf. Green Key uitbaters zetten zich in voor een duurzame toeristische sector en bezoekers van Green Key locaties verkleinen de impact van hun reis of activiteit, zonder in te boeten aan comfort of betaalbaarheid.

Projectinhoud en -verloop
Green Key ondersteunt en verenigt uitbaters die hun organisatie willen verduurzamen. Het label biedt een duidelijk kader voor duurzaam ondernemen.

Elke Green Key uitbater engageert zich om op verschillende domeinen inspanningen te leveren:
  • Registratie van water- en energieverbruik.
  • Verklaring van maatschappelijk verantwoord ondernemen met actieplan.
  • Invoeren van water- en energiebesparende maatregelen.
  • Afvalpreventie en -sortering.
  • Gasten aanzetten om de milieu-impact van hun verblijf te beperken.
  • Aandacht voor groenonderhoud.
  • Ecologische schoonmaakartikelen
  • Oog voor duurzame voeding en mobiliteit.

Met zijn uitgebreide criterialijst is Green Key veruit de meest ambitieuze standaard in de toerisme sector.

Green Key is een internationaal programma van de Foundation for Environmental Education en wordt in Vlaanderen beheerd door GoodPlanet Belgium met de steun van Toerisme Vlaanderen.

De gemeente is zelf verantwoordelijk voor
De gemeente kan ondersteuning bieden aan uitbaters om Green Key te behalen of te behouden. Dit kan in samenwerking met GoodPlanet georganiseerd worden.

Prijs
De kosten voor Green Key zijn afhankelijk van de categorie en grootte van de locatie. De kosten omvatten een éénmalige instapkost (80 euro), een jaarlijkse bijdrage en een auditkost. Het kostenoverzicht kunt u raadplegen op deze pagina

Contactpersoon en gegevens
Jorine Vermeer