Duurzaam naar school met een schoolvervoerplan
Doelgroep:
Lokaal bestuur, School
Type info:
Begeleiding (persoonlijk)Ontbreekt het de scholen in uw gemeente aan een globale mobiliteitsvisie en de knowhow om gerichte acties op te zetten? Is de goesting er om de verplaatsingen van, naar en door scholen te verduurzamen maar zoekt u een omkadering of grondige expertise? Dan kan een Schoolvervoerplan de oplossing bieden.
Sinds 2006 begeleidt GoodPlanet jaarlijks 20 verschillende scholen in Brussel met de opstart van hun schoolvervoerplan. Daarnaast begeleiden we verschillende scholen en gemeenten met de opstart van een schoolstraat. In verschillende projecten dagen we leerlingen van het lager en secundair onderwijs uit met mobiliteitschallenges. In Brussel en Wallonië begeleiden we leerkrachten en leerlingen om hun voetgangersbrevetten te behalen. Ten slotte hebben we projecten en workshops rond de dode hoek, wijkverkenning en luchtkwaliteit. Al deze omkaderende, coachende en educatieve activiteiten kunnen gebundeld worden tot een intensief mobiliteitstraject voor de scholen in uw gemeente, en vele kunnen ook apart aangevraagd worden.
Projectinhoud en -verloop
Stap 1 : Mobiliteitsanalyse en oprichting kerngroep mobiliteit
We maken samen met u een mobiliteitsenquête, woonplaatsenkaart, toegankelijkheidsanalyse en een diagnose van te verbeteren infrastructuurpunten.
Deze analyse wordt samen met een de kerngroep van de school opgemaakt. Deze kan bestaan uit directie, personeel, leerkrachten, leerlingen en/of ouders. Afhankelijk van de acties kan de groep ook anderen uitnodigen zoals de politie, medewerkers van de gemeente, buurtbewoners, mobiliteitsadviseurs, andere scholen, ... om de kerngroep bij te staan. Na een eerste contact en vergadering tussen de directie en GoodPlanet zijn er meerdere vergaderingen en presentaties voorzien met de kerngroep, het oudercomité, leerlingenwerkgroep en personeelsvergaderingen.
Stap 2 : Doelstellingen en actieplan
De lange en korte termijndoelstellingen worden opgemaakt op basis van de resultaten van de diagnose, in een volgende fase word stellen we een actieplan op om deze doelstellingen te behalen. Aan de hand van verschillende methodologieën voor de verschillende groepen worden acties gedefinieerd en opgesteld in een globaal actieplan. Telkens wordt er vertrokken vanuit de sterkte van de scholen en in relatie met het bestaande materiaal, lespakketten en lokale/regionale actoren. Deze wordt voorgelegd aan een begeleidingscommissie die de relevantie van de acties zal evalueren. Acties waarvoor een financiering aangevraagd is worden in overleg aanvaard op basis van beschikbare middelen.
Stap 3 : Uitwerking, evaluatie en verduurzamen
GoodPlanet begeleidt elke school bij de uitwerking en bijsturing van het actieplan : opvolging en aanpassingen van de kalender, contact met partners en gemeente, mee opstellen van actiefiches. Ook hebben we animatoren in huis die experts zijn op vlak van luchtkwaliteit, duurzame mobiliteit en vaardigheden voor voetgangers. Zij kunnen jullie leerlingen van alle niveaus en leeftijden de nodige kennis over deze thema’s bijbrengen.
Op het einde van de begeleiding zal GoodPlanet het schoolvervoerplan mee evalueren, mee de korte- en langetermijndoelstellingen bijsturen indien nodig en tenslotte zijn rol doorgeven aan de kerngroep.
De gemeente is zelf verantwoordelijk voor
De gemeente staat de scholen bij in het opstellen en uitvoeren van hun actieplan en faciliteert samenwerkingen tussen verschillende scholen op haar grondgebied. Ze kan gemeenschappelijke doelstellingen en prioriteiten vinden en bijvoorbeeld haar schaalvoordeel gebruiken om de scholen te ondersteunen bij de uitleen van materiaal of bij kleine evenementen zoals een autovrije zondag. De medewerking van de gemeente kan relatief beperkt en praktisch zijn, of meer intensief en betrokken.
Prijs
Richtprijs €4500/school
Contactpersoon en gegevens
