Minder uitstoot in steden = meer lokale economie
![](https://www.gemeentevoordetoekomst.be/sites/default/files/styles/aside_landscape_-_large/public/images/artem-gavrysh-f6-u5fgaoik-unsplash.jpg?itok=NrMRc0wH)
Nog een extra reden om steden emissievrij te maken: het is goed voor de lokale economie
In tegenstelling tot wat winkeleigenaren vaak denken bij het invoeren van een LEZ-zone, geven klanten die lopen, fietsen of het openbaar vervoer gebruiken over het algemeen méér uit dan automobilisten.
![](https://www.gemeentevoordetoekomst.be/sites/default/files/styles/aside_portrait_-_large/public/images/schermafbeelding_2021-12-07_om_09.18.49.png?itok=IRMIfZbG)
Inspiratie voor onze gemeenten
- Zorg voor ambitieuze lage-emissiezones en een duidelijk traject naar emissievrije mobiliteit tegen 2030
Duidelijkheid en voorspelbaarheid zijn van cruciaal belang om burgers en bedrijven in staat te stellen hun mobiliteit stapsgewijs aan te passen. Wat is daarvoor nodig? Duidelijke communicatie, gekoppeld aan informatie over eventuele financiële steun en vrijstellingen (bijvoorbeeld voor mensen die minder mobiel zijn). Cruciaal is een duidelijk, geleidelijk traject om tegen 2030 volledig emissievrije mobiliteit te bereiken.
- Herbestem de openbare ruimte voor actieve verplaatsingen en openbaar vervoer
Er moet meer ruimte komen voor actieve verplaatsingen en openbaar vervoer. Om een veilige afstand te kunnen bewaren tijdens de coronacrisis, kozen heel wat Europese grootsteden ervoor om fietspaden en trottoirs tijdelijk breder te maken. Op pleinen werden grotere terrassen aangelegd, ten koste van parkeerplaatsen. Waarom trekken we die keuzes niet gewoon door? Zo maken we ruimte voor wandelen, fietsen en openbaar vervoer en geven we tegelijk zuurstof aan de lokale economie.
- Zorg voor schone en betaalbare alternatieven
Als je mensen uit hun auto’s wil lokken, dan moet er een betaalbaar en gemakkelijk alternatief voorhanden zijn. Denk aan frequent openbaar vervoer (de Franse stad Lille koppelde de invoering van z’n LEZ-zone aan een investeringsplan in het openbaar vervoer van 2 miljard euro), of aan elektrische deelwagens. Bijzondere aandacht moet daarbij worden besteed aan de mobiliteit van gezinnen met een laag inkomen: zij moeten aanzienlijke korting krijgen op het openbaar vervoer.