Interwaas richt met de hulp van de Provincie Oost-Vlaanderen en Autodelen.net de pijlen op de mobiliteit.

Het Nieuwsblad 19 september 2018

Interwaas lanceert een nieuw actieplan om de CO2-uitstoot in de regio verder terug te dringen. Tegen 2024 willen ze duizend gebruikers hebben van deelwagens en moet de helft van die wagens elektrisch rijden.

Er rijden te veel wagens op de baan, en op weinig plaatsen in het land is dat dagelijks zo zichtbaar als in het Waasland. Die wagens zijn samen met de rest van het verkeer goed voor een derde van de CO2-uitstoot in de regio en het aantal wagens is de afgelopen jaren enkel gestegen. Aangezien de tien Wase gemeenten met klimaatplan 'Waasland Klimaatland' de totale CO2-uitstoot tegen 2020 met twintig procent willen verminderen, richt Interwaas met de hulp van de provincie en Autodelen.net nu de pijlen op de mobiliteit.

In Temse, Waasmunster en Zwijndrecht zijn er concrete plannen om dienstwagens te laten gebruiken door burgers.

Uit onderzoek blijkt dat een wagen gemiddeld maar liefst 96 procent van de tijd stilstaat, en daarom zullen zowel particulieren als bedrijven de komende legislatuur aangespoord worden om over te schakelen op deelwagens en -fietsen. Momenteel rijden er in Beveren, Lokeren, Sint-Niklaas en Zwijndrecht al een vijftigtal deelwagens rond. Deelfietsen zijn beschikbaar in Lokeren en Sint-Niklaas, en Beveren volgt binnenkort. Interwaas hoopt dat er tegen 2024 zo'n 230 deelwagens en ook nog eens 200 deelfietsen zullen rondrijden, waarvan de helft elektrisch.

“We willen zo veel mogelijk initiatieven en bedrijven stimuleren om in te zetten op deelsystemen”, zegt projectmedewerker Evelyn Wymeersch van Interwaas.

Dienstwagens

“In Temse, Waasmunster en Zwijndrecht zijn er bijvoorbeeld concrete plannen om dienstwagens van de gemeente buiten de kantooruren te laten gebruiken door burgers”, vertelt Wymeersch. “Maar we willen gemeenten en projectontwikkelaars ook aanzetten om meer parkeerplaatsen, laadpalen en signalisatie in te richten. Ook carpoolen willen we nog meer aanmoedigen. Een deelwagen kan vier tot tien privéwagens vervangen. Dat maakt dat er parkeerruimte vrijkomt voor andere zaken, zoals groen.”

Een van de autodeelinitiatieven is stapp.in van Garage Houttequiet, dat sinds kort ook in Sint-Niklaas beschikbaar is. “We zijn daar drie jaar geleden mee begonnen in Vlaanderen, en we richten ons op landelijke en middelgrote gemeenten”, legt zaakvoerder Dirk Houttequiet uit.

Gedragsverandering

“Een aanpak op maat van de gemeente in kwestie is wenselijk, want de situatie is overal anders. Zo kunnen we werken met vaste standplaatsen, of afgebakende parkeerzones. Wij kunnen die zaken wel aanbieden, maar de lokale overheden kunnen de gedragsverandering mee in de hand werken. We starten eind dit jaar nog met de eerste elektrische wagens, en gaan ook deelfietsen aanbieden”, aldus Houttequiet.

Op 26 september organiseert Sint-Niklaas een infoavond over autodelen, gevolgd door Vorming Plus op 13 december.

Mattias Goossens