U bent hier

Hoe hoog worden appartementen Vismijnsite?

Bron: 
De Standaard 22 april 2017
Originele titel: 
Hoe hoog worden appartementen Vismijnsite?
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

HOE HOGER BOUWPROJECT IN ZEEBRUGGE, HOE MEER CENTEN STAD BRUGGE KRIJGT

Hoe hoog mogen de nieuwe appartementen in Zeebrugge reiken? Op die vraag moet een milieueffectenrapport antwoord geven. Opmerkelijk: hoe groter het bouwproject, hoe meer de stad eraan verdient. ‘Maar we zullen niet zomaar voor het geld kiezen.’
KOEN THEUNS

 

Gemiddeld acht en maximum zeventien verdiepingen, omgerekend 53 meter: zo hoog wil de ontwikkelaar van de Vismijnsite in Zeebrugge gaan. Copyright rr

BRUGGE Gemiddeld acht en maximum zeventien verdiepingen, omgerekend 53 meter: zo hoog wil de ontwikkelaar van de Vismijnsite in Zeebrugge gaan. Dat is het maximale scenario, goed voor minstens driehonderd appartementen, verspreid over vier gebouwen, met ook nog plaats voor winkels, kantoren en diverse voorzieningen.
Dat blijkt uit de kennisgevingsnota van het milieueffectenrapport, dat volgende maand ter inzage wordt gelegd. Ook een minimaal scenario met zes tot acht bouwlagen wordt onderzocht. Daarin zou plaats zijn voor minstens 180 appartementen.
Het was de stad Brugge die het MER-rapport bestelde, om de gevolgen voor de omgeving van de geplande ontwikkelingen te onderzoeken. Op basis van de bevindingen zullen de voorwaarden voor het bouwproject in een ruimtelijk uitvoeringsplan worden gegoten. Pas daarna kan een bouwvergunning worden aangevraagd.

‘We zullen niet kiezen voor het geld, wel voor de optie die de beste is voor Zeebrugge’
FRANKY DEMON
Schepen van Ruimtelijke Ordening

‘We zijn zeker voorstander van een landmark op deze plaats, maar of er effectief tot zeventien bouwlagen kunnen komen, is nog lang niet zeker. Het MER-onderzoek moet uitwijzen of dat wel wenselijk is voor de buurt’, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Franky Demon (CD&V).
Want hoe groter het project, hoe groter de impact op onder meer het verkeer. ‘Onder meer mobiliteit zal een belangrijke rol spelen. De wijk moet het project kunnen dragen.’

Tegenstrijdige belangen

Het stadsbestuur heeft echter tegenstrijdige belangen te verdedigen, want hoe hoger de ontwikkelaar mag bouwen, hoe meer de stad eraan verdient. Dat is het gevolg van een bijzondere verkoopovereenkomst. Het stadsbestuur verkocht destijds de site aan de familie Becaus, voor de spotprijs van twee miljoen euro, maar wel onder de voorwaarde dat per nieuw gebouwde vierkante meter vloeroppervlakte er driehonderd euro bovenop zou komen.
Kiest de stad voor het maximale scenario, dan betekent dat ook dat de stadskas enkele miljoenen euro's voller wordt. ‘Maar dat is natuurlijk niet ons uitgangspunt. We zullen niet kiezen voor het geld, wel voor de optie die de beste is voor Zeebrugge.’
Het openbaar onderzoek in kader van het MER-rapport loopt van 11 mei tot 10 juni. Tijdens die periode ligt de kennisgevingsnota ter inzage en kunnen bezwaren en opmerkingen worden geformuleerd.