Glabbeek zet als eerste landelijke gemeente in op mobipunten

Bron Gemeente Glabbeek
Foto Gemeente Glabbeek
Glabbeek zet in op duurzame mobiliteitsalternatieven via de installatie van mobipunten, een concept in 2017 gelanceerd door Autodelen.net, Taxistop en Infopunt publieke ruimte.

Dit punt zorgt ervoor dat de inwoners van de gemeente over een volwaardig alternatief beschikken voor het bezitten van een (tweede) privéauto en makkelijk kunnen overstappen van het ene op het andere vervoersmiddel. Dit jaar openden er al mobipunten in Deinze, Schoten, Vilvoorde en Brasschaat maar Glabbeek is de eerste gemeenten in landelijk gebied. Je vindt aan het mobipunt ‘Gemeentehuis’ een combinatie van openbaar vervoer, kwalitatieve fietsvoorzieningen en autodelen via Cars4community en Stapp.in. Op dinsdag 4 december 2018 werd het eerste mobipunt in Glabbeek officieel ingehuldigd door Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en burgemeester Peter Reekmans (Dorpspartij).
“We moeten mensen verleiden om voor minstens een deel van het woon-werktraject de wagen te laten staan”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “In een mobipunt kan je vlot en eenvoudig schakelen tussen fiets, openbaar vervoer, deelwagen, …. Door verschillende vormen van vervoer slim met elkaar te combineren, ben je in veel gevallen sneller op je bestemming. Ik ben heel blij dat Glabbeek kiest voor deze combimobiliteit.”

WAT IS EEN MOBIPUNT?

Een mobipunt is een fysieke plaats waar verschillende (voornamelijk mobiliteits-) functies elkaar ontmoeten. Een mobipunt is ingericht om op multimodaal vervoer in tijd en ruimte mogelijk te maken en te promoten. Een mobipunt maakt het mogelijk om makkelijk van het ene vervoersmiddel op het andere over te stappen en biedt tevens de keuze om vandaag te kiezen voor een deelwagen, morgen voor de fiets en overmorgen voor het openbaar vervoer. Ze krijgen telkens een eigen naam, omwille van de duidelijkheid en latere integratie in routeplanners. De voornaamste functie van een mobipunt is mobiliteit maar ook andere zaken kunnen aanvullend aangeboden worden zoals info over buurtactiviteiten, laadpalen, een broodautomaat, locker voor pakjes, … Afhankelijk van de functies kan een mobipunt andere accenten hebben.

BELANGRIJKE KENMERKEN

Op termijn komen er ook mobipunten in de kernen van al onze deelgemeenten.

Een mobipunt ligt vlakbij een halte openbaar of collectiefvervoer en bevat liefst 2 autodeelstandplaatsen voor bij voorkeur verschillende types deelwagen. Daarnaast is er minstens een fietsstandplaats (voor fietsen van gebruikers van deelwagens of ander vervoer), kwaliteitsvolle verlichting (i.k.v. veiligheid en comfort) en extra aandacht i.f.v. toegankelijkheid voor personen met een mobiliteitsbeperking en rolstoelen. Deze functies zullen er voor zorgen dat inwoners meer mobiliteitsopties hebben en dat een leven zonder het bezitten van een (tweede) eigen wagen mogelijk is.

MOBIPUNTEN IN REGIONET LEUVEN

Glabbeek is koploper in de regio wat betreft de implementatie van mobipunten in de streek. Samen met de Vervoerregio Leuven en het Regionet Leuven zal de komende jaren een netwerk van mobipunten uitgebouwd worden in de regio – en bij uitbreiding heel Vlaanderen.In een landelijke gemeente als de onze blijft de auto het belangrijkste vervoermiddel. Toch willen wij het gebruik van duurzame vervoermiddelen actief stimuleren en zo de CO2-uitstoot helpen verminderen. De voorbije vijf jaar investeerden we grondig in de vernieuwing van bushaltes en in fietsroutenetwerken. Verschillende openbaarvervoerhaltes kregen een fietsenstalling. Sinds enkele maanden bieden we ook autodelen aan. Dat is voor onze inwoners een nuttige aanvulling op het openbaar vervoer van De Lijn. Gedeelde vervoersmodi en openbaar vervoer zijn immers geen concurrenten, maar ze versterken elkaar. Een voordeel is ook dat gebruikers geen radicale keuzes moeten maken, maar geleidelijk kunnen proeven van deze meer duurzame modi die een positief effect hebben op het milieu en het gezinsbudget. Met de komst van autodeelplaatsen besliste het gemeentebestuur om meteen een mobipunt in te richten aan het gemeentehuis. Het mobipunt heeft twee autodeelstandplaatsen, een bushalte en een fietsenstalling. Op termijn komen er ook mobipunten in de kernen van al onze deelgemeenten.  Al die punten willen we ook herkenbaar maken met een officieel logo. Het officieel statuut van de mobipunten vind ik heel belangrijk omdat ze de gemeentegrenzen overstijgen en gebruikers in een hele regio kunnen inspireren. Als kleinere plattelandsgemeente vinden we het extra belangrijk om daarop in te zetten, omdat mobipunten een zeer nuttige aanvulling zijn op het openbaarvervoeraanbod, dat bij ons sowieso minder uitgebreid is dan het aanbod in en rond de steden. Dit past ook volledig in het plaatje van basisbereikbaarheid dat de komende jaren uitgerold zal worden.