Deelfietsen, deelauto’s, een laadpaal... Deinze startte een Mobipunt

Het Nieuwsblad 28 februari 2018
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

Een fietsenstalling, een fietspomp en deelfietsen, maar ook deelauto’s en een oplaadpunt voor elektrische wagens: het is voortaan allemaal te vinden tegenover dienstencentrum Leiespiegel in Deinze. Dat zogenaamde Mobipunt moet een knooppunt worden voor wie zich duurzamer wil verplaatsen.

Met het Mobipunt heeft Deinze een Belgische primeur beet. Volgens schepen Bart Van Thuyne (CD&V) krijgt elke deelgemeente zo’n knooppunt, waar mensen onder meer terechtkunnen voor deelfietsen of deelauto’s.

“De stad leerde de Mobipunten kennen ter gelegenheid van een Europees project begin 2015”, zegt burgemeester Jan Vermeulen (CD&V). “Daar legde de stadsdirecteur van de Duitse stad Bremen de voordelen van het systeem uit. Dat is bedoeld om het persoonlijk bezit van wagens te ontmoedigd en andere vervoersmiddelen te promoten. Ook wij willen volop inzetten op duurzame mobiliteit. Dat willen we bereiken door meerdere Mobipunten te plaatsen op het grondgebied van onze stad.”

Engagement

Autodelen.net en Taxistop lanceerden de oproep om Mobipunten op te richten. En Deinze speelde daar graag op in. “Het past in ons engagement om tegen 2020 de CO2-emissies met 20 procent te verminderen ten opzichte van 2011”, zegt schepen van Duurzaamheid Tony De Neve (CD&V).

Perfect voorbeeld

“Via een fonds wil het provinciebestuur projecten ondersteunen die passen in het streven naar een duurzame mobiliteit”, zegt gedeputeerde Peter Hertog (SP.A). “Het Mobipunt is daar een perfect voorbeeld van. Hopelijk vindt het snel navolging bij andere lokale besturen in onze provincie. Gemeenten die zelf zo’n Mobipunt willen installeren, kunnen alvast rekenen op de ondersteuning van onder meer Autodelen.net en Taxistop.”

De realisatie van het Mobipunt in Deinze is mogelijk dankzij een subsidie van 18.318 euro van het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen.