Zeewater van zo'n goede kwaliteit dat kustgemeenten blauwe vlag mogen hijsen

HLN 6 juli 2020
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Niet op reis naar het buitenland deze zomer? Geen probleem. Het zeewater aan onze Vlaamse kust is van uitstekende kwaliteit. Alle kustgemeenten ontvingen donderdag het internationaal kwaliteitslabel Blue Flag.

Blue Flag is een initiatief van de Foundation for Environmental Education (FEE) en wordt in België gecoördineerd door GoodPlanet met steun van Toerisme Vlaanderen. Wereldwijd wapperen er al 4.558 Blue Flags in 44 landen: van Zuid-Afrika tot Zweden, van de Bahama's tot Rusland. En sinds donderdag ook op alle stranden van de Belgische kust. “Dit is een historisch moment. Verschillende zwemvijvers en jachthavens in Vlaanderen hadden al een blauwe vlag, voor onze kust is dit nieuw. Met een Blue Flag onderscheidt men zich op het vlak van bewustmaking en educatie, waterkwaliteit, milieu- en duurzaamheidsmanagement, veiligheid, dienstverlening en toegankelijkheid”, zegt Jo Van Cauwenberge van Good Planet.

Goede samenwerking

Een nationale en internationale jury oordeelt wie het label krijgt. “Het bewijst dat de kustburgemeesters goed kunnen samenwerken. Dit is het resultaat van vele inspanningen”, zegt Bredens burgemeester Steve Vandenberghe (SP.A). Samen met Vlaams minister van Leefmilieu Zuhal Demir (N-VA) en collega burgemeesters en schepenen mocht hij de eerste Blue Flags hijsen aan de Twinsclub. “We mogen hier fier op zijn”, zegt minister Demir. “Onze kust heeft propere stranden én mooi zeewater.” (dji)
  • Toegevoegd: 09/04/2019
    Jouw partner: GoodPlanet
    Aanbod voor: Burger, Lokaal bestuur, Onderneming

Zie je een Blue Flag wapperen? Dan kan je erop vertrouwen dat het strand, de zwemvijver of de jachthaven waar die hangt duurzaam is. Blue Flag is een internationaal kwaliteitslabel voor waterpartijen die zich onderscheiden op het vlak van duurzaam toerisme en recreatie. Toeristen herkennen meteen deze plekken, die aandacht hebben voor mens en natuur. GoodPlanet ondersteunt gemeenten en organisaties om de Blue Flag te behalen.