U bent hier

Wat als we de duinen nu eens voor de dijk leggen?

Bron: 
Bond Beter Leefmilieu
(c) Stefan Jacobs - Visit Flanders

In Oostduinkerke, Nieuwpoort en Knokke-Heist liggen nu al duinen voor de dijken.

Na de storm Ciara was het weer zover: tonnen weggespoeld zand en gevaarlijke kliffen op het strand. Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen. Door de extremere weersomstandigheden en de stijgende zeespiegel zal het er de volgende decennia niet beter op worden. Het ‘duin voor dijk’-principe kan een oplossing bieden. Daarbij wordt het strand niet langer jaarlijks opgespoten en vlak gelegd, maar zorgt natuurlijke vegetatie ervoor dat zand wordt vastgehouden. Zo wordt de kust weerbaarder tegen stormen en de stijgende zeespiegel. 
 
Om onze kust en het hinterland te beschermen tegen stormen en de veiligheid ter hoogte van de badplaatsen te garanderen, werkt de Vlaamse overheid met het Masterplan Kustveiligheid 2050. Het plan voorziet daarvoor zandsuppleties, opgespoten zand, eventueel gecombineerd met stormmuren op de zeedijk. Maar bij stormen stroomt dat opgespoten zand gewoon terug in zee. Dan moet het opnieuw uitgebaggerd worden, om het vervolgens weer op te spuiten op strand. Een redelijk absurd verhaal. 
 
Het opgespoten zand heeft als voordeel dat de strandzone groter wordt en er dus meer plek voor toeristen komt. Handelaars kunnen extra geld verdienen aan strandstoelen en zomerbars. Dat terwijl bij het ‘duin voor dijk’-principe een deel van het exploitatiestrand mogelijk verloren gaat. Bovendien is er de vrees dat je de zee niet meer ziet liggen van op de dijkpromenade. 
 
Ravotten
 
Is dat echt een probleem? Er zijn op verschillende plaatsen langs de kust, bijvoorbeeld in Nieuwpoort, Oostduinkerke en Knokke-Heist, al duinen met een zeewerende functie gelegen voor dijken. Ja, dat zorgt voor een ander, meer natuurlijk uitzicht. Maar het maakt toerisme zeker niet onmogelijk, wel integendeel. Welk kind houdt er nu niet van te ravotten in de duinen? Bovendien voorkomt de verduining het wegwaaien van het zand landinwaarts, waar het vervolgens moet opgeruimd worden om de kustbaan of de sporen van de kusttram vrij te maken. Minder werk voor de volwassenen dus. Waar wachten we op?

Erik Grietens

Beleidsmedewerker ruimte

Na 20 jaar kent ruimtelijke ordening geen geheimen meer voor Erik Grietens, maakt niet uit of het over betonstop, kernversterking of de kostprijs van onze versnipperde bebouwing gaat.

Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen: