U bent hier

Van 380 naar 3.100 laadpalen in Gent

Bron: 
De Standaard 11 juni 2021
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Met een contract voor 800 nieuwe laadpunten in de Gentse straten wil het stadsbestuur de opkomst van elektrische wagens bijbenen. Gent heeft nu weliswaar het meeste laadpalen in Vlaanderen, maar staat toch voor een inhaalrace.
 
Vraag het maar aan wie een elektrische wagen heeft, maar geen oprit of stekker om hem op te laden: Gent, en bij uitbreiding heel Vlaanderen, zit met een stevig tekort aan laadpalen. Gent heeft er momenteel 380 op straat en een 100-tal op private terreinen.
 
Daarmee is de stad koploper in Vlaanderen, maar er is veel meer nodig. Om alle elektrische wagens op te laden, moet Gent volgens een schatting van het Mobiliteitsbedrijf tegen 2030 meer dan 3.000 publieke laadpunten hebben.
 
Er wordt een versnelling ingezet om die achterstand in te halen. Volgend jaar komen op de sportterreinen in Gent al 100 nieuwe laadpalen. Bovendien lanceert schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) deze maand een groot, nieuw contract voor een ‘charge point operator’.
 
Eén firma krijgt de toestemming om 400 nieuwe laadpalen met elk twee laadpunten op openbaar domein te plaatsen. De stad bepaalt de straten en pleinen waar de palen komen, de firma installeert ze op eigen kosten en krijgt in ruil de inkomsten van de gebruikers. Tegen 2025 moeten de 800 extra laadpunten er zijn.
 
Bedrijfswagens
 
Het loopt voorlopig niet storm voor elektrische wagens in de stad. Er zijn meer dan 4.000 hybrides ingeschreven in Gent, maar nog geen duizend volledig elektrische wagens. Dat blijkt uit informatie die Sven Taeldeman (Vooruit) in de gemeenteraad opvroeg.
 
Een kanttekening: het gaat om álle voertuigen die zijn ingeschreven in Gent. Het kan dat een voertuig in Gent staat ingeschreven maar nooit in Gent wordt gebruikt, of omgekeerd: dat het buiten Gent is ingeschreven, maar in Gent wordt gebruikt.
 
Er wordt hoe dan ook een boom aan elektrische wagens voorspeld. Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) heeft onlangs beslist dat vanaf 2026 alleen elektrische bedrijfswagens nog fiscaal aftrekbaar zijn. Ook laadpalen thuis of op toegankelijke bedrijfsterreinen worden (deels) aftrekbaar van de belastingen.
 
Kabel door het raam
 
Of Gent met al die inspanningen de inhaalrace zal kunnen volgen, is afwachten. De simpelste oplossing mag alvast niet: een kabel door de deur steken en zo de eigen wagen op straat opladen. In Brugge wordt dat toegestaan, maar Watteeuw zegt daar ‘zeer huiverachtig’ tegenover te staan.
 
‘Allerlei kabels en matten op onze voetpaden toelaten, is geen goed idee. We moeten gewoon onze verantwoordelijkheid opnemen en die laadpalen realiseren’, zegt hij. (bst)
Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen: