U bent hier

Stad Antwerpen maakt 50.000 euro vrij voor project tegen vervoer lege containers

Bron: 
De Standaard 31 augustus
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

Transporteur krijgt geld om uit de file te blijven

Transportfirma’s die lege containers niet terugbrengen naar Antwerpen krijgen de komende vier maanden geld van de stad. De maatregel moet de files rond Antwerpen grondig inkorten.

VAN ONZE REDACTEUR CHRISTOF WILLOCX

ANTWERPEN Het Antwerpse softwarebedrijf Avantida lanceerde vorig jaar de applicatie Depot X. ‘Daarmee kunnen we vermijden dat transportbedrijven met lege containers in de files belanden’, zegt Luc De Clerck, algemeen directeur van Avantida.

‘Een transportfirma die in de haven een volle container komt ophalen om die naar pakweg Vilvoorde te vervoeren, brengt die lege container daarna terug naar Antwerpen. De rederij moet die container nu eenmaal terughebben. Onze applicatie zorgt er nu voor dat die terugrit niet meer nodig is. De transportfirma kan de container in dit voorbeeld afzetten in Vilvoorde of een buurgemeente’, legt De Clerck uit.

Het informaticasysteem van Avantida is gekoppeld aan de systemen van dertien rederijen. ‘Daardoor zien we op welke plaatsen de rederijen containers nodig hebben om goederen te laden. De bedrijven die de containers vol moeten steken, krijgen ze dan bijna voor hun deur aangeboden, waardoor ze die lege containers zelf niet meer in de Antwerpse haven moeten gaan halen. Op die manier worden er dus telkens twee ritten uitgespaard.’

Vandaag gebruiken bijna tweehonderd transportfirma’s in België de applicatie.

15 tot 30 procent

Vandaag gebruiken bijna tweehonderd transportfirma’s in België de applicatie. Het Antwerpse stadsbestuur wil dat aantal verhogen door de kosten voor transportfirma’s te verlichten. Voor het achterlaten van lege containers betaalt een transportfirma telkens 10 tot 20 euro aan de rederij. De stad betaalt de transportfirma’s die in de komende drie à vier maanden Depot X gebruiken een deel van dat bedrag terug.

‘Als een firma de lege container buiten de Antwerpse Ring afzet, krijgt ze vanaf nu 30 procent van het bedrag terugbetaald’, zegt de Antwerpse schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). ‘Als ze de container wel nog in Antwerpen afzet, maar dankzij Depot X minstens één Scheldekruising vermijdt, krijgt ze 15 procent terugbetaald.’

Omdat de ene firma de lege container niet meer naar Antwerpen moet brengen en de andere firma die er niet meer moet halen, hebben we dubbele winst: zeker tienduizend ritten uitgespaard dus’, Luc De Clerck

50.000 euro

De stad maakt in eerste instantie 50.000 euro vrij voor het initiatief. ‘We geven die financiële steun om Depot X aan bekendheid te laten winnen. Hoe meer bedrijven deze applicatie gebruiken, hoe minder groot de files in Antwerpen zullen zijn. De gedragswijziging van de transporteurs zou in de komende drie maanden zo’n vijfduizend lege containers van de Antwerpse Ring moeten halen’, zegt Kennis.

Luc De Clerck drukt zich nog ambitieuzer uit. ‘Omdat de ene firma de lege container niet meer naar Antwerpen moet brengen en de andere firma die er niet meer moet halen, hebben we dubbele winst: zeker tienduizend ritten uitgespaard dus’, zegt De Clerck.

Andere auto’s

Het is nog de vraag of de stad en Depot X hun ambities kunnen waarmaken. Transporteconomen Thierry Vanelslander en Christa Sys, allebei van Universiteit Antwerpen, hebben zo hun twijfels. ‘Het gebruik van Depot X kan zeker vrachtwagens van de Antwerpse Ring halen. Maar als de files kleiner worden, trekt dat andere auto’s aan. De vrachtwagens worden zo op termijn vervangen door auto’s, waardoor de files even lang blijven’, zeggen ze.

‘De enige structurele oplossing is de invoering van een kilometerheffing voor auto’s. Het moet dan wel om een gedifferentieerde heffing gaan: auto’s die tijdens de spitsuren op de Ring rijden moeten een hogere heffing betalen dan auto’s in de daluren. En voorts moet er natuurlijk ingezet worden op een beter openbaar vervoer.’

Koen Kennis is het niet helemaal eens met de kritiek van de transporteconomen. ‘Elke vrachtwagen die we van de Ring halen, is er een gewonnen. Het valt nog te bezien of er dan meer auto’s zullen komen. Onze website Slim naar Antwerpen wordt steeds meer bezocht en heel veel mensen weten intussen wel dat ze andere vervoersmiddelen moeten overwegen als ze naar Antwerpen willen komen.’