Premies voor kernversterking. Oproep Agentschap Innoveren en Ondernemen.

VVSG, april 2017

Premies

Heel wat gemeenten (groot én klein) geven premies voor detailhandel.

Welke premies bestaan er? Hoe effectief zijn ze? Dragen ze bij tot de vooropgestelde doelstellingen? Zijn er bepaalde aandachtspunten of valkuilen bij bepaalde premies? Zijn premies ook relevant voor kleine(re) gemeenten? Waarom hebben gemeenten wel of geen premies? Zijn er gemeenten die belastingvoordelen geven i.p.v. premies? Hoe zit het met de administratieve lasten voor de ondernemers?

Deze brochure verzamelt de meest voorkomende maatregelen in fiches met telkens een toepassing van de maatregel in een gemeente als illustratie. Ook als u momenteel geen premies heeft, kan u in deze brochure de nodige inspiratie opdoen.

Subsidies voor gemeenten

Gemeenten die kernversterkende premies (willen) voorzien om de detailhandel of – ruimer – het ondernemerschap in de kern te stimuleren, kunnen bovendien beroep doen op een Vlaamse subsidie.

Tot 1 juli 2017 loopt hiervoor een Vlaamse oproep, uitsluitend bestemd voor gemeenten.
Het Agentschap Innoveren en Ondernemen lichtte deze oproep toe op de ROT’s economie. Samen met deze brochure over kernversterkende maatregelen en de informatie op de website van het Agentschap Innoveren en Ondernemen, bent u in staat zo goed mogelijk in te spelen op deze oproep.