U bent hier

Met de elektrische taxifiets door Mechelen

Bron: 
De Standaard 10 november 2017
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Foto JODW

Soufiane Tabhi en vader Abdel Majid in hun fietstaxi op de Grote Markt: opvallen doen ze wel. Foto JODW

Taxibedrijf Snel Taxi rijdt vanaf zaterdag met een elektrische taxifiets door het centrum van Mechelen. De fiets moet een alternatief bieden voor korte ritten.

MECHELEN Een taxi vinden voor een korte rit door Mechelen: het is niet eenvoudig.

‘Als taxichauffeur merkte ik dat er vraag is naar een alternatief voor een taxi of de bus in de binnenstad en de buurten daar net buiten. Korte ritten zijn economisch niet rendabel. Ecologisch gezien is de fiets dan een goede oplossing’, zegt Soufiane Rabhi van Snel Taxi.

De jonge ondernemer broedde al een tijdje op het idee van een fietstaxi. Aanvankelijk wou hij al deze zomer een test lanceren. ‘Maar we hebben nog een paar aanpassingen laten doen aan de fiets, zodat hij water- en winddicht werd. Zo kunnen we hem het hele jaar door inzetten. Het is wel de bedoeling dat de fiets ook kan rijden als het regent en dat passagier én chauffeur goed beschut zitten. Ook al omdat we verwachten dat meer mensen de fietstaxi zullen nemen bij slecht weer.’
Soufiane Rabhi liet zijn fiets bewust in een opvallende gele kleur schilderen. ‘Niet alleen om de aandacht van potentiële klanten te trekken, maar vooral om beter op te vallen als het donker is. Veiligheid is het belangrijkste punt voor mij, daarom dat we bij voorkeur op de fietspaden zullen rijden, om de auto’s niet op te houden.’
Volgens Rabhi is zijn snelfiets ideaal om bijvoorbeeld van het centraal station naar de binnenstad te raken. ‘Of voor iemand die na het winkelen op de Bruul naar zijn auto op parking Zandpoortvest wil.’

Vaste prijzen

Voor de veiligheid wil de ondernemer de afstand van de ritten wel beperken. ‘Zo gaan we met de fiets niet de hele Battelse- of de Liersesteenweg afrijden. Vanuit het centrum rijden we tot aan Telenet of tot aan het stadion van Racing Mechelen. We gaan ook niet noodzakelijke de snelste weg nemen, wel de veiligste.’
Een rit van het station naar de binnenstad moet 6,5 euro kosten, een tarief dat voor het hele centrum geldt. Van het station naar Telenet wordt dat 9,5 euro. ‘Wie dat wil kan de taxifiets zondag gratis testen. Ik zal aan het station staan’, zegt Soufiane Rabhi.

Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen: