Luchtvervuiling erger dan gedacht. Rode zones tot in de kleinste Vlaamse gemeenten.
De nieuwe kaarten houden ook rekening met street canyons, smalle straten met bebouwing waardoor de vuile lucht blijft hangen.
‘Dit bevestigt wat we met indicatieve metingen al vaststelden’, zegt Frans Fierens, luchtspecialist van de VMM en directeur van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (Ircel). ‘De nieuwe kaarten houden ook rekening met street canyons, smalle straten met bebouwing waardoor de vuile lucht blijft hangen. Mocht je een meetstation zetten in straten die het model rood inkleurt, is er kans op een overschrijding van de NO2-norm. In de donkerrode straten is dat bijna zeker het geval.’
Er werden nieuwe kaarten gemaakt voor NO2, voor dieselroet en voor fijn stof (PM2,5 en PM10). Vooral voor het verkeersgerelateerde NO2 en dieselroet zijn de verschillen tussen het oude en het nieuwe model frappant. Neem Leuven: in het oude model kleurt de binnenstad veilig geel, in het nieuwe springen zowat alle grote straten met autoverkeer eruit in felrood. Maar ook in een kleinere gemeente als Turnhout zie je hoofdaders rood oplichten. Het goede nieuws is dat de waarden meteen weer zakken wanneer je je van de drukke baan verwijdert.
De enige manier om snel de lucht weer wat properder te krijgen, is massaal diesel bannen. Frans Fierens Luchtspecialist VMM.
De nieuwe kaarten geven overheden een objectieve basis om maatregelen te nemen. Joke Schauvliege
Antwerpen volgens het nieuwe model.