Lovendegem maakt fietsers koning in deel van Molendreef

De Standaard 28 april 2017
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
MCO

VANAF 22 MEI KRIJGT GEMEENTE EERSTE FIETSSTRAAT ALS PROEFPROJECT

De gemeente Lovendegem krijgt vanaf 22 mei haar allereerste fietsstraat. In een deel van de Molendreef tot aan het dorp worden fietsers koning. De straat rood verven zoals ze in Gent doen, zal niet meteen gebeuren. Vooral veel informatie moet de fietsstraat introduceren bij de inwoners.

LOVENDEGEM Een fietsstraat kunt u kennen van in Gent. Daar verfde het stadsbestuur enkele toegangswegen volledig rood en gaf er de fietser volledige voorrang. Concreet betekent een fietsstraat dat automobilisten fietsers niet mogen inhalen en dat de maximumsnelheid dertig kilometer per uur bedraagt. Nu krijgt ook Lovendegem zijn eerste fietsstraat.
‘Vanaf 22 mei maken we het stuk Molendreef van de kruising met de Sportstraat tot de bushalte aan DVC De Triangel een fietsstraat’, zegt schepen van Mobiliteit Vincent Laroy (Open VLD).

‘De bedoeling is om de omgeving van het dienstverleningscentrum en het naastgelegen schooltje nog veiliger te maken. De straat eenrichting maken, was ook een van de mogelijkheden, maar dan vrezen we voor te veel sluipverkeer in de woonwijken’, zegt schepen Laroy.

Veiliger

‘Als we fietspaden zouden aanleggen, dan moeten we snoeien in de parkeerplaatsen. Dat lijkt mij niet gunstig voor de handelaars langs de Molendreef.’ ‘Voor veel Lovendegemnaren is een fietsstraat iets helemaal nieuw. We zullen iedereen dan ook goed informeren’ zegt schepen Vincent Leroy.

En dus worden fietsers koning in een klein deeltje van de straat. Toch alleszins de zes maanden na 22 mei, want nadien wordt de fietsstraat opnieuw geëvalueerd.

Geen rode straat

De potten met rode verf blijven voorlopig wel gewoon in het gemeentemagazijn.
‘De straat rood verven zoals ze in Gent deden, is bijna onmogelijk in de Molendreef. Daarvoor is de kwaliteit van de ondergrond niet goed genoeg, waardoor de verf het nooit lang zou houden. De straat heraanleggen moet dan weer gekoppeld worden aan rioleringswerken’, zegt Laroy.

Iets nieuws

Geen rode verf dus, maar wel een duidelijk bord langs de weg. En informatie, veel informatie. ‘Voor veel Lovendegemnaren is een fietsstraat iets helemaal nieuws. We zullen goed informeren, zowel via het gemeentelijk infoblad als via folders in de scholen. Zo kent iedereen zijn of haar rechten in de toekomstige fietsstraat.’

Er is nog meer goed nieuws voor fietsers in Lovendegem. De werken aan de fietsverbinding tussen het Vredesplein in Vinderhoute en de Trekweg in Gent zijn afgelopen. ‘Nu kunnen fietsers op een veilige manier van Lovendegem tot in het centrum van Gent fietsen’, zegt Laroy. (mco)