Houthalen-Helchteren plantte samen met BOS+ een Heldenbos voor coronahelden, dit is waarom

BOS+
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Foto BOS+
Houthalen-Helchteren, een groene gemeente in de provincie Limburg, de meest bosrijke provincie van Vlaanderen, plantte afgelopen december een Heldenbos. BOS+ ging hierover in gesprek met Schepen van Onderwijs, Milieu, Klimaatbeleid, Duurzaamheid en Dierenwelzijn; Muhammet Oktay.

Het concept om bomen te planten als monument voor de helden van de coronacrisis komt van het burgerinitiatief Bedanktmerci en werd georganiseerd door BOS+. In totaal hebben al duizenden mensen bijna 18.000 bomen gekocht voor hun persoonlijke helden, goed voor 9,75 hectare nieuw bos.

Het idee achter de campagne bestond erin om in elke provincie een Heldenbos aan te planten, om dank te betuigen aan elke Vlaming die zich iedere dag inzet voor de strijd tegen het coronavirus. Immers, wat is er nu een beter cadeau voor zorgverleners dan iets dat onze gezondheid ten goede komt?

De campagne boekte een enorm succes en eind vorig jaar werd geschiedenis geschreven: in elke provincie kwam een Heldenbos. Dit was ook het geval in Houthalen-Helchteren.

‘We kozen ervoor om met onze gemeente mee te stappen in Het Heldenbos verhaal omdat wij het hoe dan ook erg belangrijk vinden om te investeren in meer groen in Vlaanderen. Investeren in bossen van vandaag is investeren in de zorg van morgen’. - Muhammet Oktay -

Limburg hard getroffen

In de eerste coronagolf werden vooral Limburg en Brabant hard getroffen. Verschillende steden en gemeentes in Limburg werd overspoeld door een plotse toename aan coronapatiënten. Heel wat ziekenhuizen konden de toevloed aan patiënten niet langer aan, waardoor er verschillende patiënten transfers moesten plaatsvinden. Zorgverleners gaven het uiterste van zichzelf, om een zo kwaliteitsvol mogelijke zorg aan elke patiënt te kunnen verlenen.

‘Ook in onze gemeente zijn er, net zoals in het hele land natuurlijk, heel wat mensen getroffen door corona. In het woonzorgcentrum Vinkenhof hebben we van heel wat mensen afscheid moeten nemen. Dit zette ons aan om ook een Heldenbos in onze gemeente te realiseren met BOS+’. - Muhammet Oktay -

Nu nog steeds, zetten dokters, verpleegkundigen, zorgkundigen en ander medisch personeel zich iedere dag in om hulp te bieden aan elke persoon die hulp nodig heeft. Dit gegeven overtuigde de gemeente Houthalen-Helchteren om iets voor hen terug te doen.

#Lockdowninbostown

Op 13 maart 2020 werd een nationale ‘lockdown’ aangekondigd. We moesten tijdelijk afscheid nemen van onze favoriete winkels, konden geen pretparken bezoeken, het werd verboden om op restaurant of café te gaan, dus trokken we met z’n allen de natuur in. De lockdown heeft het mogelijk gemaakt ons te laten kennismaken of opnieuw in contact gebracht met de prachtige natuur in onze omgeving.

‘Houthalen-Helchteren is al een bosrijke gemeente, maar we blijven desalniettemin streven naar meer bos en groene zones. Corona heeft ons allemaal wakker geschud en doen inzien hoe belangrijk natuur is voor de mens’. - Muhammet Oktay -

Maar de lockdown heeft helaas ook pijnlijk duidelijk gemaakt dat er op sommige plaatsen in Vlaanderen nog een veel te groot gebrek is aan bossen en bomen. Vooral in stedelijke gebieden, werden sommige mensen uitgesloten van het plezier van natuur in de buurt. Dit wilde BOS+ aankaarten met haar eindejaar campagne ‘Bosbubbels’. Iedereen heeft immers recht op het genot van bos en bomen in zijn of haar omgeving. Ook met ‘Het Heldenbos’ en ‘Gepersonaliseerde boompjes’ wil BOS+ zorgen voor meer bomen in Vlaanderen.

De toekomst is groenkleurig

Het Heldenbos in Houthalen-Helchteren meet zo'n 1,5 hectare. Een levend monument, om de zorgverleners in ziekenhuizen en rusthuizen een hart onder de riem te steken. Bomen die ons gezond houden en samen een plek creëren om later van te genieten.

De aanplanting van de Heldenbomen gebeurde op een perceel grenzend aan het reeds bestaande Hortelbos, dat 16 hectare groot is. Het Hortelbos kwam er ook al door BOS+, in samenwerking met en gefinancierd door Limburg.net.

Maar het blijft niet bij deze bebossing voor de gemeente.

‘Jaarlijks houden wij een plantdag in ons eigen geboortebos, voor alle geboortes in Houthalen-Helchteren. We hebben bovendien enkele CO2 bossen, waarmee we deel van onze uitstoot willen compenseren én we hebben net een overeenkomst goedgekeurd voor het bebossen van een oud voetbal terrein’. - Muhammet Oktay -

De gemeente wil zich blijven inzetten om zoveel mogelijk groen te realiseren, zodat toekomstige generaties van een gezonde, groene leefomgeving kunnen genieten.

Hoe kan BOS+ jouw gemeente helpen?