U bent hier

Hoe scoren de 5 grootste Belgische steden op vlak van duurzame mobiliteit?

Bron: 
Greenpeace
Blogartikel door Greenpeace België - 15 september, 2018 om 7:12

In een nieuw rapport vergelijken we de vijf grootste Belgische steden op het vlak van duurzame mobiliteit en leefbaarheid. Gent, Brussel en Antwerpen staan bovenaan, Luik en Charleroi bungelen onderaan het klassement.

Greenpeace riep de hulp in van het Duitse Wuppertal Instituut om de vijf meest bevolkte Belgische steden onder loep te nemen. Hiervoor gebruikten de onderzoekers 21 indicatoren in 5 categorieën: openbaar vervoer, verkeersveiligheid, luchtkwaliteit, mobiliteitsbeleid en actieve mobiliteit (wandelen en fietsen).
 
 
Koploper Gent heeft zijn goede score te danken aan het nieuwe circulatieplan, het toegenomen aantal verplaatsingen met de fiets en een goed parkeerbeleid. Op de tweede plaats staat verrassend genoeg Brussel. Onze hoofdstad doet het goed op het vlak van openbaar vervoer, en heeft een lage-emissiezone. Antwerpen vervolledigt de top 3, ook vanwege zijn lage-emissiezone en omdat de stad inzet op verkeersveiligheid.
 
Luik en Charleroi doen het helaas heel wat minder goed. Deze twee steden blijven vasthouden aan het privébezit van auto’s en investeren onvoldoende in openbaar vervoer en infrastructuur voor fietsers en wandelaars.
 
En de rest van Europa? 
 
Op vraag van Greenpeace paste het Wuppertal Instituut dezelfde methodologie al toe voor een ranking van Europese steden: “Living. Moving. Breathing. Ranking of European Cities in Sustainable Transport” (mei 2018).  
 
Merk op dat Brussel het erg slecht deed in dit Europese klassement, maar redelijk hoog staat in het nieuwe Belgische klassement. De verklaring is eenvoudig. Zelfs de Belgische steden die het best scoren op het vlak van duurzame mobiliteit zoals Gent, Brussel en Antwerpen, hebben nog heel wat marge voor verbetering in vergelijking met Europese toppers als Kopenhagen, Amsterdam, Zürich en Oslo. 
 
Klimaatuitdaging 
 
Het is niet toevallig dat ons nieuwe rapport enkele weken voor de lokale verkiezingen verschijnt. Steden hebben een belangrijke rol te spelen bij de klimaatuitdaging waar we voor staan. Daarom roept Greenpeace alle steden op om in het komende decennium auto’s op fossiele brandstof te weren. Dat kan aan de hand van ultralage-emissiezones, waar geleidelijk aan eerst dieselwagens en vervolgens ook benzinewagens niet meer welkom zijn.
 
Deze maatregelen hebben een belangrijk effect op de luchtkwaliteit en dus op de leefbaarheid in de stad, én ze helpen België ook om zijn engagementen voor het klimaatakkoord van Parijs na te komen.
 
Vind je dat ook jouw stad of gemeente meer maatregelen moet nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren? Start of teken een petitie op 11 Million Voices.
 
Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen:


Om te reageren op artikels dien je eerst te registreren of in te loggen.