Het kan wel: Ninove kiest voor halfverharding van een fietsverbinding

Trage Wegen
Foto Trage Wegen
De stad Ninove engageerde zich de laatste jaren om werk te maken van haar trage wegen. Voor het hele grondgebied werd in enkele jaren tijd een volledig tragewegenplan opgemaakt: zo werd gecontroleerd welke oude buurt- en feitelijke wegen nog toegankelijk waren, en op welke wegen actie moest worden ondernomen. Sinds vorig jaar voert de stad dit plan uit, samen met Trage Wegen en met de steun van provincie Oost-Vlaanderen. Plan van aanpak: werk maken van de prioritaire verbindingen, samengebracht in een concept van wandellussen in elk van de twaalf deelgemeenten.

Elk wegje wordt beoordeeld op basis van bestemming. Zo kan het zijn dat een ogenschijnlijk prima pad, toch aangepakt wordt omdat het de ideale fietsverbinding vormt. Dat is het geval bij de Oude Eichembaan die Appelterre-Eichem met Ninove verbindt. Zo kan je de drukke Brakelsesteenweg vermijden. Het tragewegenproject zorgt dus niet enkel voor mooie wandellussen, maar ook voor veiliger verkeer.

Sinds het begin van 2019 ligt er een gloednieuwe halfverharding over een lengte van 550 meter. De aannemer herstelde de wettelijke breedte van het pad (1,50 m), en de verstevigde bedding met fijne toplaag in ternair zand is comfortabel voor zowel wandelaars als fietsers, én waterdoorlatend.

“Ninove was zeker niet de eerste stad die gestart is met het uitstippelen van haar trage wegen’’, vertelt Jan Lescrauwaet, die het project begeleidt voor de Provincie Oost-Vlaanderen. “Maar de stad is er wel volop voor gegaan en dat zie je vandaag. Met de financiële steun van de provincie en de hulp van de inwoners en Trage Wegen heeft ze op enkele jaren tijd een heel mooi parcours samengesteld.”