Hé kleine meid op je gedeelde kinderfiets

De Standaard 28 maart 2017
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

De overheid wil dat we behalve de auto ook de fiets meer delen. Je kunt vandaag al een bak- of kinderfiets lenen. Ook de blauwe leenfietsen aan stations zetten hun opmars voort. Zin­vol als iedereen toch een twee­wieler heeft? ‘Ja, voor bepaalde behoeften.’

Autodelen kenden we al. Nu duikt ook fietsdelen op. Het werd opgenomen in de eerste Green Deal die de Vlaamse regering gisteren heeft gesloten met de lokale overheden, bedrijven en tientallen organisaties. De bedoeling is gedeelde en duurzame mobiliteit te stimuleren. Het gaat dan om (elektrisch) autodelen, carpoolen en dus ook fietsdelen. De doelstelling is om tegen 2020 het aantal fietsdelers te doen toenemen van 196.000 naar 400.000.

Je kunt je afvragen of fiets­delen wel zinvol is. Een fiets is niet zo duur en nagenoeg iedereen heeft er een. ‘Voor het gewone dagelijkse gebruik wellicht niet’, zegt Manuel Vertriest van het Netwerk Duurzame Mobiliteit. ‘Maar voor bepaalde gelegenheden of behoeften kan een deelfiets wel van pas komen. Om boodschappen te doen, bijvoorbeeld, kan een bakfiets dienstdoen. Of als je een grotere afstand wil afleggen, biedt een gedeelde elektrische fiets soelaas.’

We kennen vandaag al de systemen als de Blue Bike en de publieke fietsen Villo! in Brussel en Velo in Antwerpen (zie hiernaast). Maar er zijn ook veel particuliere initiatieven. Zo stelt een groepje wijkbewoners aan het Rabot in Gent sinds 2011 een bakfiets ter beschikking. De prijs: een waarborg van 30 euro en 2 euro per halve dag. In dezelfde stad biedt iemand een fietskar aan, kosteloos voor wie verzekerd is.

‘Om boodschappen te doen kan een bakfiets dienstdoen. Of als je een grotere afstand wil afleggen, biedt een gedeelde elektrische fiets soelaas’
MANUEL VERTRIEST
Netwerk Duurzame Mobiliteit

Internationaal bestaat Spin-lister, een soort Airbnb waarop iedereen wereldwijd zijn fiets kan aanbieden. Ook in Brussel, Antwerpen, Gent en Brugge stellen mensen hun rijwiel aan bezoekers ter beschikking. tegen tarieven van zowat 5 tot 30 euro per dag.

Op Wielekes

Van een ander kaliber is, alweer in Gent, het initiatief Op Wielekes. Die service biedt sinds 2014 een antwoord op een fenomeen waarmee iedere ouder te maken krijgt: het kroost wordt snel groot en de tweewieler even snel te klein. Bij Op Wielekes – zeg maar een fietsotheek – kunnen ouders voor een bepaalde tijd een fiets ontlenen. ‘Als hun kind aan een ander model toe is, ruilen ze dat weer in’, zegt coördinator Barbara Janssens van het Netwerk Bewust Verbruiken, die de dienst op poten zette. ‘Zo kunnen alle kinderen van 2,5 tot 12 jaar fietsen en hoeven ze niet op een exemplaar te rijden dat te groot of te klein is, of kwalitatief minderwaardig.’

Op Wielekes verzamelde zijn eerste modellen via giften en doet zelf aankopen op de tweedehandsmarkt. Er is nu een voorraad van 250 exemplaren. Een jaarabonnement kost 30 euro. 120 mensen schreven ervoor in. Het publiek is breed: zowel pioniers die gewonnen zijn voor het idee, als mensen voor wie het financieel welkom is.
Tien keer kreeg Op Wielekes al navolging – zij het onder een andere naam – in onder meer Mechelen, Leuven en Brugge. ‘We hebben een opstartpakket samengesteld waarmee iedereen in zijn gemeente of buurt mee aan de slag kan’, aldus Janssens.
180.000 ritten

De meest verspreide vorm van deelfietsen zijn vandaag de Blue Bikes. Die zijn gegroeid uit de NMBS en kennen een gestage groei. ‘In drie jaar zijn we van 30.000 naar 180.000 ritten gegaan’, zegt Deborah Anné, directeur van Blue Mobility. De blue bike is ideaal voor wie op de langere afstand reist maar voor de korte rit – the last mile – naar zijn eindbestemming wil fietsen.
Je kunt zo’n blauwe deelfiets nemen op 53 plaatsen, vooral aan treinstations maar ook aan twee haltes van De Lijn (in Lier en Boechout) en op twee parkeerterreinen (in Lier en Deinze).
‘We mikken op vijftien nieuwe verdeelpunten per jaar’, zegt Anné. ‘De steden en gemeenten zijn vragende partij.’ Een rit kost 3 euro, hier en daar leggen de lokale en de Vlaamse overheid bij en betaal je maar 1 euro. In mei komt er een prijsstijging van 15 cent.

Gedeelde stad

Het netwerk van publieke deelfietsen Velo in Antwerpen telt 45.775 abonnees. De vraag was op een bepaald moment zo groot dat er een wachtlijst was. Die is nu weggewerkt. Met 40 extra stations komen er dit najaar nog 22.225 jaarkaarten beschikbaar, laat schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) weten. Op dit moment zijn er 300 stations en 3.600 fietsen.
In het Brussels Gewest doet Villo! het met 110.000 gebruikers (zowel langetermijnabonnees als korte duur). Goed voor 1,5 miljoen ritten per jaar.
In de Brusselse gemeenten vind je 355 stations waar 4.259 fietsen staan. Een app toont je de stations in je buurt, en of daar nog fietsen beschikbaar zijn. (ty)