Europees geld voor fietssnelweg langs kanaal

Over drie jaar moeten alle missing links weggewerkt zijn

De Standaard woensdag 19 juli 2017
Originele titel:
Europees geld voor fietssnelweg langs kanaal

Het jaagpad langs het kanaal Brussel-Charlerloi tussen Lembeek en Brussel kan tegen 2020 een volwaardige fietssnelweg zijn. Europa komt met een extra 8,2 miljoen euro over de brug.

PEPINGEN | Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en Vlaams minister van Economie Philippe Muyters (N-VA) investeren een bijkomend bedrag van 8,2 miljoen euro in de Vlaamse fietssnelwegen. Hiervan gaat er zo'n anderhalf miljoen euro naar Vlaams-Brabant: 804.787 euro naar het verbeteren van de fietssnelweg langs het kanaal tussen Lembeek en Brussel en 710.000 euro naar de aanleg van een fietstunnel onder de N21 in Steenokkerzeel. De middelen komen uit het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Het geld moet vooral dienen om de missing links op de fietssnelwegen weg te werken en conflictvrije fietssnelwegen te creëren. Met de input van 8,2 miljoen euro Europese middelen kunnen projecten verder uitgewerkt worden voor een totale projectkost van 22 miljoen euro.

‘Veilige en snelle fietsverbindingen moeten automobilisten overtuigen om de fiets te nemen’ (Ben Weyts, Minister van Mobiliteit)

Klaar over drie jaar

‘Specifiek voor de Zennevallei maken we 804.787 euro vrij om de fietssnelweg langs het kanaal te verbeteren in Halle, Beersel, Sint-Pieters-Leeuw en Drogenbos. Daar komen nieuwe jaagpaden, rekening houdend met de toekomstige verbreding van het kanaal naar Charleroi. Over drie jaar moet alles klaar zijn’, zegt minister van Mobiliteit Ben Weyts.
‘Vlaanderen is nu al een fietsland, maar dan vooral in het weekend, wanneer de wielertoeristen de weg op gaan. Die goesting om te bewegen moet ook mogelijk zijn in de week, om naar het werk te fietsen bijvoorbeeld. Wanneer we investeren in veilige en snelle fietsverbindingen - waarbij we zo veel mogelijk conflicten met het autoverkeer vermijden - hebben we keiharde argumenten in handen om automobilisten tot de fiets te bekeren. De tijd die je nu in de file staat, ben je aan het sporten als je kiest voor de fiets’, voegt Philippe Muyters, minister van Sport, er aan toe. ‘Vlamingen zijn momenteel die cultuuromslag aan het maken.’

Elf projecten

In totaal kunnen elf projecten van de Europese steun genieten in Herentals, Hasselt, Gent, Oudenaarde, Merelbeke, Aalst, Deinze, Damme, Torhout, Steenokkerzeel en langs het kanaal in de Zennevallei. Bovenop die Europese middelen neemt de Vlaamse overheid 40 procent van de kostprijs van de werken voor zijn rekening. De provincies en de gemeenten passen de rest bij.