Duffel, Willebroek, Lier en Mechelen organiseerden succesvol groepsaankoop e-bikes en bakfietsen

Fietsberaad
(c) Jasper Bernaerts, communicatiedienst gemeente Duffel

Mobiliteitsschepenen van Duffel, Mechelen en Willebroek lanceren het aanbod.

De gemeenten Duffel en Willebroek en de steden Lier en Mechelen organiseerden samen een groepsaankoop elektrische fietsen en bakfietsen. De e-fiets wordt namelijk steeds belangrijker voor verplaatsingen. Zowel voor recreatieve uitstapjes als dagelijks woon-werkverkeer en/of woon-schoolverkeer. Door mee te doen aan de samenaankoop betalen kopers niet alleen een lagere prijs, ze hoeven ook niet zelf op zoek te gaan naar alle informatie. Dat is de meerwaarde van elke samenaankoop. Voor de organisatie van deze samenaankoop deden de lokale besturen een beroep op een intergemeentelijke vereniging, maar het zijn de inwoners zelf die via een stuurgroep alle beslissingen hebben genomen. Er werden in alle deelnemende steden en gemeenten testmomenten georganiseerd, zodat iedere geïnteresseerde de fietsen ook zelf kon testen. Het eindresultaat mag er zijn: in totaal werden meer dan 400 elektrische (bak)fietsen via de groepsaankoop aangekocht.