Bijna 10ha nieuw bos voor coronahelden; elke Vlaamse provincie krijgt een Heldenbos

BOS+
De Heldenboscampagne is een groot succes geworden. Duizenden burgers hebben op enkele maanden tijd 17.783 bomen gekocht voor hun persoonlijke coronahelden. Dat aantal bomen is goed voor een totale oppervlakte van 9,75 hectare nieuw bos. Nu ook de zoektocht naar gronden afgerond is, komt er eind november in elke Vlaamse provincie een Heldenbos.

Het eerste Heldenbos zou dit najaar aangeplant worden in het Wullebos in Moerbeke. Wegens een overweldigend succes van de campagne, en dankzij de bijdrage van zorgorganisatie i-mens, moesten de initiatiefnemers echter beroep doen op lokale overheden, steden, gemeentes en privé-eigenaars om de overige bomen te verspreiden over verschillende locaties in Vlaanderen. Het resultaat mag er zijn: de komende weken worden vijf Heldenbossen aangeplant in alle Vlaamse provincies. Plantlocaties zijn Moerbeke (Oost-Vlaanderen), Poperinge (West-Vlaanderen), Halle (Vlaams-Brabant), Houthalen-Helchteren (Limburg) en Aartselaar (Antwerpen). Later krijgt ook Zulte een Heldenbos.

Een heldendaad vanop afstand

De initiatiefnemers droomden van een grootschalige plantactie met duizenden helpende handen, maar helaas beslisten de omstandigheden daar anders over. “Een prachtig vooruitzicht, tot enkele weken geleden de coronacijfers weer begonnen te stijgen. Ondertussen zitten we in lockdown en zagen we ons genoodzaakt alle plantacties af te gelasten”, vertelt Bart Carlier, medewerker van BOS+. “We kunnen ons uiteraard helemaal vinden in de maatregelen om het coronavirus in te dijken en willen dan ook geen onnodige risico’s nemen door massaal samen bomen te planten. Al helemaal niet wanneer die zijn opgedragen aan onze helden uit de zorgsector. De enige echte heldendaad die wij vandaag kunnen verrichten, is onze contacten beperken zodat de druk op onze zorgverleners en ziekenhuizen afneemt”, besluit Carlier van BOS+.

De organisatoren kondigen wel aan een bescheiden plantactie te zullen organiseren wanneer de besmettingsgraad voldoende gedaald is.

Van een bescheiden idee tot een grote bebossingsactie

Met de Heldenboscampagne zochten de initiatiefnemers naar een manier om de mensen die zich dagelijks inzetten voor het welzijn van hun medemens op een blijvende manier te bedanken. Wannes Van Giel van het duurzaam communicatiebureau Bigtrees: “De lockdown heeft ons geleerd hoe belangrijk de natuur voor ons is. Daarom wilden we Vlaanderen meer bossen bezorgen. En wat is er mooier dan een bomen te planten voor de helden van de zorg. Zo werd het idee voor het aanleggen van het Heldenbos, geboren, als blijvend en groeiend monument voor de helden uit de zorg.”

“Wat begon als een bescheiden idee om wat boompjes te planten is uitgegroeid tot een grote bebossingsactie in elke provincie. Fantastisch hoe een positieve boodschap zo’n grote impact kan hebben,” zeggen Kristof Malfait en Ignace Bogaert, bezielers van de Heldenbos-campagne én Bedanktmerci, het burgerinitiatief dat door middel van positieve acties licht in de donkere dagen van de eerste lockdown bracht.

Voor BOS+ symboliseert deze campagne ook hoezeer iedereen in Vlaanderen snakt naar meer groen in onze buurt, zegt Bart Carlier. “Zorg dragen voor onze zorgverleners begint bij het creëren van een gezonde leefomgeving; met de aanleg van nieuw bos in de vorm van Heldenbossen, dragen we daartoe bij.”

Solidariteit zonder grenzen

Het resultaat was enkel mogelijk door een samenwerking tussen burgers, privé- en overheidsbedrijven en het middenveld. “Het was een uitdaging om alles tijdig rond te krijgen, maar waar een wil is, is een weg en de weg naar solidariteit, die kent geen grenzen”, zegt Bart Carlier, communicatiemedewerker van BOS+.

Dat er Heldenbossen worden aangeplant over heel Vlaanderen, hebben de initiatiefnemers mede te danken aan de bijdrage van zorgorganisatie i-mens. i-mens plantte voor elk van haar medewerkers en vrijwilligers een boom als dankbetuiging voor hun enorme bijdrage aan de thuiszorg in Vlaanderen en Brussel.

“Elke dag opnieuw trekken onze medewerkers en vrijwilligers erop uit om de mensen zorg te geven en te ondersteunen. Ze doen dit met een fabelachtig engagement en expertise. Het maakt hen niet uit waar het zorgbed staat. Hun helpende handen leveren ze waar nodig. In plaats van de spreekwoordelijke ‘dat verdient een bloemetje’ willen hen allemaal een i-mens-heldenbos geven waar er ook voor hen een nieuwe boom groeit”, zegt algemeen directeur Karin Van Mossevelde. “We zijn onze vele gulle sponsors daar enorm dankbaar voor.”

Ook AS Adventure, de kinderraad van de gemeente Mol en de GZA-Ziekenhuizen verdienen een speciale vermelding voor hun mooie financiële bijdrage aan de Heldenboscampagne.

Over het Heldenbos

Het idee om een bos te planten om alle coronahelden te eren, komt van het burgerinitiatief Bedanktmerci, het communicatiebureau Bigtrees, websitebouwer Statik, mediabureau Mediabrands, PR bureau Bepublic en wordt gerealiseerd door natuurorganisatie BOS+.

Bedank je eigen coronaheld; laat het Heldenbos nog verder groeien

De uitzonderlijke coronatijden zijn helaas nog niet gedaan, in ons eigen leven niet maar in de ziekenhuizen en de zorginstellingen al helemaal niet. Meer dan ooit blijft het van belang te tonen dat we onze helden niet vergeten. Wil je het Heldenbos nog helpen groeien? Plant voor maar € 5 ook een boom voor jóuw held op www.heldenbos.be.

Hoe kan BOS+ jouw gemeente helpen?