Zwevegem. Woonuitbreidingsgebied maakt plaats voor voedselbos Tuin van Adem en Eten

Het Nieuwsblad 18 januari 2021
Originele titel:
Voedselbos uitgebreid met 800 bomen
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Foto Carina Govaert

Schepen Kristof Vromant, député Jurgen Vanlerberghe en voorzitter Steffi Desmet aan de slag bij de aanplant.

ZWEVEGEM / SINT-DENIJS - Het voedselbos ‘De Tuin van Adem en Eten’ in Sint-Denijs is uitgebreid. Zondagvoormiddag hebben tientallen vrijwilligers 800 nieuwe bomen geplant. In het totaal zijn er nu al 2.000 struiken en bomen geplant.

Begin maart 2020 werd gestart met de aanleg van De Tuin van Adem en Eten. Het nieuwe voedselbos op het einde van de Koffiestraat in Sint-Denijs is één hectare groot. Het terrein stond ingekleurd als woonuitbreidingszone. Leiedal en de gemeente Zwevegem hebben beslist om er niet op te bouwen, maar te kiezen voor een duurzaam en innovatief openruimteproject. Twaalf buurtbewoners hebben zich geëngageerd om de open ruimte om te vormen tot een voedselrijk bos met ook een blotevoetenpad en bloemenweide. De Tuin van Adem en Eten moet een educatieve en toegankelijke plek worden. Er zullen workshops, plukdagen en oogstfeesten worden georganiseerd.

Vorig jaar werden al ruim duizend struiken en bomen aangeplant. Zondagvoormiddag werden er nog eens 800 bomen geplant. “We konden rekenen op tientallen vrijwilligers die de handen uit de mouwen staken. We hebben het uiteraard coronaproof aangepakt, het terrein werd opgedeeld en er werd geplant in groepjes van maximum vier personen”, zegt voorzitter Steffi Desmet. “Vorige maand hebben we ook al tientallen fruitbomen geplant. Daarmee krijgt ons voedselbos meer en meer vorm. Extra vrijwilligers zijn nog steeds welkom.”

Volgend voorjaar zal al een deel van het voedselbos in bloei staan.

Een initiatief van intercommunale Leiedag en de gemeente Zwevegem

"Eind oktober 2019 besliste Intercommunale Leiedal - in samenspraak met het gemeentebestuur van Zwevegem - om 1 hectare woonuitbreidingsgebied aan de rand van Sint-Denijs niet te ontwikkelen, maar om het ter beschikking te stellen voor een duurzaam en innovatief openruimteproject. Via een open oproep konden geïnteresseerde kandidaten voorstellen indienen die een meerwaarde bieden voor de buurtbewoners, de omgeving en het klimaat. De “Tuin van Adem en Eten” sloeg de nagel op de kop en kon vanaf 1 maart 2020 van start gaan. Het unieke initiatief past alvast perfect binnen de visie van Leiedal om van de weinige open ruimte in Zuid-West-Vlaanderen een productief landschap te maken."

Meer info https://www.leiedal.be/nieuws/maak-kennis-met-de-tuin-van-adem-eten

De Tuin van Adem en Eten krijgt ondersteuning van de gemeente Zwevegem en Provincie West-Vlaanderen.
Velt begeleidt de initiatiefnemers inhoudelijk met advies en praktische hulp bij de aanplant van het voedselbos.

• Toegevoegd: 15/01/2020
    Jouw partner: Velt, BOS+
    Aanbod voor: Burger, Lokaal bestuur

Creëer een bruisende plek in je gemeente waar productie van gezond, lokaal voedsel en sociale ruimte elkaar ontmoeten. BOS+ en Velt helpen jou graag bij de aanleg van een op maat gemaakt voedselbos, voor en met je inwoners. Dankzij hun vakkundig ontwerp evolueert jouw voedselbos naar een gezond, zichzelf in stand houdend ecosysteem met een grote biodiversiteit.