Zemst stuurt bij met concrete klimaatambities

De Standaard 26 juni 2019
Originele titel:
Slecht rapport: klimaathuiswerk wordt overgedaan
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

Meer mensen op de fiets, de straatverlichting uitschakelen, maaisel als energiebron gebruiken. Een gemeente als Zemst haalt alles uit de kast om haar klimaatdoelstellingen te halen.

BRUSSEL Nu ze hun klimaat­score kennen, is het voor vele gemeenten schrikken. Neem nu het Vlaams-Brabantse Zemst. De gemeente had een klimaatplan, maar stelt vast dat haar uitstoot van CO2 is toegenomen in plaats van afgenomen. Met 6,2 procent om precies te zijn. Terwijl de andere Vlaams-Brabantse gemeenten gemiddeld een lichte afname van 0,7 procent realiseren. De doelstelling om tegen 2020 20 procent minder uit te stoten, is een illusie.

De regenboogcoalitie van N-VA, SP.A, lokale lijst Vlam en Groen moet haar huiswerk overdoen. ‘We zijn het plan aan het evalueren en broeden op een nieuwe versie’, laat de schepen van ­Milieu, Joeri Van den Brande (Groen), weten. ‘Dat moet een stuk meer concreet zijn, veeleer dan steile ambities voorop te stellen.’ Toch streeft het plan naar een reductie met 40 procent tegen 2030.

Het was niet allemaal slecht nieuws. Extra premies van de gemeente voor isolatie van woningen de voorbije jaren hebben iets uitgehaald. De huishoudens lieten tussen 2011 en 2016 een daling optekenen van 6,8 procent. Ook de landbouw slaagde erin zijn ­klimaatimpact te verkleinen.

Personeel op de fiets

Maar wat de mobiliteit betreft doet Zemst het niet goed. Daar gaat de uitstoot flink de hoogte in: met 16,2 procent. Het aantal voertuigen blijft stijgen en ze worden intensief gebruikt. Zemst ligt bovendien aan een autosnelweg, de E19, en er lopen ook drukke gewestwegen over het grondgebied (N1, N267 en N227).

Er wordt een gerenommeerd studiebureau in de arm genomen om een mobiliteitsplan op te stellen. Daar worden alle vijf de woonkernen in opgenomen. Het uitgangspunt is dat de routes voor fietsers en voetgangers korter en sneller worden en die voor auto’s langer. De heraanleg van de N1 in deelgemeente Eppegem staat op het verlanglijstje. Een uitbreiding van de zone 30 behoort ook tot de mogelijkheden.

Schoolkinderen zullen aangemoedigd worden de fiets te gebruiken, op dezelfde manier als Bonheiden dat met succes gedaan heeft. Het gemeentepersoneel zal het goede voorbeeld geven en krijgt een (elektrische) fiets voor het woon-werkverkeer.

Extra premies van de gemeente voor de isolatie van woningen hebben echt iets uitgehaald.

Het verkeersplan zal tot stand komen in overleg met de inwoners. ‘De inbreng van de mensen is nodig. Wat ingenieurs achter hun pc bedenken, kan in de praktijk helemaal anders uitdraaien’, zegt de schepen.

En daar blijft het niet bij. Om minder energie te verbruiken denkt de gemeente eraan hier en daar de straatverlichting te doven. Waar ze aanblijft, zal dat met de zuinigere ledlampen zijn. Het gaat wel om een tienjarenplan.

Werklui van de gemeente vervangen hun dieselwagens door exemplaren op aardgas (CNG). In een proefproject wordt nagegaan of het maaisel van knotwilgen of houtkanten verwerkt kan worden tot pellets, groenere energie dus.

Sommige opties zijn totaal onhaalbaar. ‘Als we onze doelstellingen willen halen door bos aan te planten, hebben we drie keer de oppervlakte van de gemeente nodig’, zegt Van den Brande.

Andere ideeën zijn om andere redenen onmogelijk. ‘We staan niet afkerig van windturbines, maar door de nabijheid van Brussels Airport mogen die maar op een kleine strook in de gemeente gebouwd worden, met name langs het kanaal Brussel-Schelde. Maar uitgerekend daar ligt een natuurgebied.’

Er is nog meer dan genoeg huiswerk voor de regenboogcoalitie dus, die tegen de jaarwisseling rond wil zijn. Zal ze het hiermee redden? Van den Brande pint zich niet vast op getallen. ‘Als het 39 procent vermindering wordt, is het ook goed. Het nieuwe klimaatplan moet vooral realistisch, meetbaar en betaalbaar zijn.’