Startdag Netwerk Natuur en Gezondheid - 21 maart, Melle

BOS+
Op 21 maart 2019 start het nieuwe Netwerk Natuur en Gezondheid dat de brug wil slaan tussen verschillende sectoren rond natuur en gezondheid. Al enkele jaren zijn tal van organisaties uit verschillende sectoren bezig om die link tussen natuur, gezondheidseffecten en een gezonde levensstijl concreet te maken of te onderzoeken.

Graag leggen we de komende 2 jaar al die expertise samen, willen we samenwerking stimuleren, en bepleiten dat er structureel vanuit het beleid wordt ingezet op de relatie tussen gezondheid en natuur vanuit de principes van 'health in all policies'.

Verschillende steden en gemeentes maakten ook al de link tussen natuur en gezondheid door o.a. de samenwerking tussen natuur- en zorgorganisaties, buurtbewoners en ontwerpers te bevorderen, zoals vb. het Rozekensbos in Aalst.

We merken dat er enerzijds nog heel wat uitdagingen zijn om de bruggen te slaan tussen verschillende sectoren rond dit thema. Anderzijds zien we ook heel wat enthousiasme en verschijnen er her en der in Vlaanderen creatieve en wetenschappelijk onderbouwde projecten die de link tussen natuur en gezondheid in praktijk omzetten. Dat enthousiasme en die innovatieve krachten willen we met dit netwerk bundelen en uitdragen.

Onderstaande organisaties gaan graag alvast deze uitdaging tot meer samenwerking & uitwisseling aan.
Wie volgt?
  • CM
  • Zorgnet Icuro
  • Domus Medica
  • Ocmw Gent
  • Vlaams Instituut Gezond Leven
  • PCS (Proefcentrum voor de Sierteelt)
  • UA Leerstoel zorg en natuurlijke leefomgeving, met de steun van de Provincie Antwerpen
  • UGent
  • HoGent
  • Natuurpunt
  • BOS+
  • Regionale Landschappen
  • TuinHier
  • INBO
  • Belgian Biodiversity Platform

Wil jouw organisaties meedoen?