Overheden en cateringmateriaal: nieuwe verplichtingen

Ovam
Op 22 maart 2019 keurde de Vlaamse Regering een nieuwe regelgeving goed. Die verplicht overheden om duurzaam cateringmateriaal in te zetten. De focus ligt op het hergebruik van materialen.

Welke overheden?

Met overheden worden lokale besturen (provincies, provinciebedrijven, gemeenten, gemeentebedrijven en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden), de Vlaamse overheidsinstellingen en Vlaamse Agentschappen (Sport Vlaanderen, de Lijn,...) bedoeld. Voor gemeenten bedoelen we hier onder andere het gemeentehuis, de bibliotheek, het OCMW, de technische dienst,… mee. Onderwijsinstellingen vallen hier niet onder.

Wat zijn de verplichtingen?

Overheden mogen vanaf 2020 voor hun eigen werking geen wegwerpbekers meer gebruiken. Dat betekent dat waterfonteintjes of koffie-automaten met herbruikbare glazen of tassen moeten werken. Automaten mogen wel nog dranken in petflesjes of blik aanbieden. Een voldoende aantal PMD-vuilnisbakken in de werkomgeving moet garanderen dat de lege petflesjes en blik correct ingezameld en gerecycleerd worden.

Vanaf 2022 mogen overheden ook geen wegwerpborden en -bestek aanbieden voor hun eigen werking. Voorverpakt eten in wegwerpverpakking kan wel nog. Hiermee bedoelen we snacks zoals chocolade of chips. Koude slaatjes of soep vallen hier niet onder. Broodjes kunnen wel nog verkocht worden in minimale verpakking zodat ze buitenshuis kunnen opgegeten worden.

Evenementen georganiseerd door overheden

Het gaat hier over de evenementen waar de overheden zelf bepalen hoe de catering verloopt via een procedure conform de wetgeving overheidsopdrachten.

Overheden mogen vanaf 2020 op evenementen geen wegwerpbekers, petflesjes of blikjes aanbieden aan bezoekers. Dranken mogen wel nog aangekocht worden in eenmalige grote verpakkingen maar moeten aan de consument geserveerd worden in herbruikbare bekers of glazen. De verpakking van de dranken moet backstage gesorteerd worden als glas en PMD en afgevoerd worden voor recyclage. Nog beter is het om dranken te tappen via een postmixsysteem of uit vaten.

Vanaf 2022 mogen overheden ook geen wegwerpborden en -bestek meer aanbieden op evenementen.

Met deze regeling zet de Vlaamse Regering een nieuwe stap in het duurzaam maken van evenementen. Meer info over de wetgeving en een handleiding wisselbekers vindt u op www.groenevent.be