Open een Egelstraat in jouw gemeente

Natuurpunt

Via het project ‘Egelstraat’ wil Natuurpunt de Vlaming en de tuineigenaar bewust maken van het belang van tuinen voor de overleving van de egel in Vlaanderen.

De egel in de top drie van de verkeersslachtoffers

Onze tuinen nemen ongeveer 9% in van het Vlaamse grondgebied (tegenover 2% natuurgebied), en vormen dus een belangrijk leefgebied voor de egel. Heel wat tuinen zijn echter hermetisch afgesloten, waardoor egels geen andere keuze hebben dan via de straat van de ene tuin naar de andere te gaan. Op straat sneuvelen ze vaak onder de wielen van een auto (in Vlaanderen jaarlijks minstens 250.000 egels).

Hoe word je een Egelstraat?

Veel egelwegels samen = een egelstraat
Uiteraard kan iedereen die wil een egelpoort maken in zijn tuin. In de deelnemende gemeenten krijgt iedereen die een egelwegel maakt een egelwegelbordje. Zo is het voor iedereen duidelijk dat deze doorgang vrij dient te worden gehouden.

Het egelteam bezorgt je dit bordje als ze jouw egelwegel komen maken of inspecteren.

Als je in één van de deelnemende gemeenten woont en er zijn in jouw straat minstens 10 tuinen verbonden, krijgt je straat bovendien de titel en het bijhorende naambord van egelstraat. Dit mogen 10 aaneengesloten tuinen zijn (dat is natuurlijk ideaal!), maar ook 2x5 tuinen, en ook andere combinaties zijn mogelijk.

Ook in jouw gemeente?

Natuurpunt zoekt partnergemeentes.

1.000 euro pakket:

• 75 egelwegelbordjes
  • 5 egelstraatborden (5 straten met minstens 10 verbonden tuinen)
  • Samenstelling Egelteam: Natuurpunt coördineert het opzetten van een Egelteam, bestaande uit lokale vrijwilligers. Voor deze vrijwilligers wordt ook een opleidingsmoment voorzien.
  • Aankondigingstekst: Er wordt een aankondigingstekst opgemaakt die kan verdeeld worden via de gemeentelijke informatiekanalen.
  • Logo van de gemeente op de campagnewebsite www.egelstraat.be.
  • Deelnemende gemeenten in dankwoord van eindrapport Egelstraat. Dit rapport wordt gepromoot en downloadbaar aangeboden via de campagnewebsite
  • via nieuwsbrieven: zie hieronder
    • Natuurpunt Nieuws: vermelding in emailing nieuwsbericht.
    • Nieuwsbrief Zoogdierenwerkgroep: vermelding en link naar eindrapport.
  • via Facebook: aandacht voor de campagne op verschillende Facebookpagina’s van Natuurpunt

3.000 euro pakket:

• 150 egelwegelbordjes
  • 10 egelstraatborden
  • 500 gedrukte Egelgidsen (brochure van 32 pagina’s, zakformaat) voor verdeling via de egelteams of op het gemeentehuis
  • + alle returns uit het sponsorpakket van 1.000 euro

Alle info vind je hier www.egelstraat.be
Contact: Simon Feys
Email: simon.feys@natuurpunt.be