Eeklo zet rol van klimaatpionier nogmaals in de verf: “Elke burger kan eigenaar worden van zonnepanelen”

Het Nieuwsblad 24 oktober 2020
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Foto Fred Debrock

Eeklo wil de CO2-uitstoot in de stad tegen 2030 verlagen met 63 procent.

EEKLO - Dat Eeklo zich graag profileert als klimaatstad is bekend. Maar ze voegen de daad ook bij het woord. Zo heeft het stadsbestuur een nieuw klimaatvriendelijk initiatief gelanceerd waarbij zonne-energie centraal staat: “En iedereen kan meedoen.”
In 2016 ondertekende de stad Eeklo het burgemeestersconvenant: een wereldwijd initiatief waarbij steden zich engageren om koolstofvrij te worden tegen 2050, zich te wapenen tegen de effecten van de klimaatverandering en hun inwoners toegang te verschaffen tot duurzame en betaalbare energie.

De stad Eeklo is al een tijdje een zelfverklaarde ‘klimaatpionier’ in Vlaanderen. Het meest zichtbare aspect daarvan zijn uiteraard de vele windmolens op het grondgebied. Maar de jongste jaren schakelde de stad nog een versnelling hoger.

“Ons lokaal klimaatactieplan is een van het meest ambitieuze van Vlaanderen”, zegt schepen van Omgeving en Energie Bob D’Haeseleer (Groen). “Zo willen wij bijvoorbeeld de CO2-uitstoot in onze stad tegen 2030 verlagen met 63 procent.”

Pioniersrol in Vlaanderen

“Nadat we al een pioniersrol speelden op het vlak van coöperatieve windenergie, waardoor inwoners mede-eigenaar kunnen worden van de windmolens in onze stad, willen we nu hetzelfde doen op het vlak van coöperatieve zonne-energie.”

Daarom sloot het stadsbestuur een overeenkomst af met de energiecoöperaties Ecopower en Volterra. Deze coöperaties, die de energiemarkt toegankelijker te maken voor iedereen, zullen op de daken van enkele openbare gebouwen van de stad zonnepanelen mogen leggen. “Dat moet helpen om tegen 2030 op 60 procent van de Eeklose daken zonnepanelen te leggen.”

Maar het initiatief heeft naast een ecologische ook een duidelijke sociale component. “De zonnepanelen zullen eigendom zijn van burgers”, legt D’Haeseleer uit. “Zij zullen dus samen kunnen investeren, beslissen en de winst delen. Op die manier bieden we iedereen, ook mensen die normaal niet genoeg financiële middelen hebben om te investeren in zonnepanelen, de kans om te genieten van de voordelen van groene en lokaal opgewekte stroom.”

Klimaatfonds

In de marge van dit project richt de stad Eeklo ook een klimaatfonds op. “Door de energietransitie, waarmee we volop inzetten op meer duurzame energie, besparen we jaarlijks zo’n 70.000 euro. Het is de bedoeling om dat in een klimaatfonds te steken, waarmee we dan op termijn andere aspecten van het klimaatactieplan willen realiseren.”

Voor het project zullen zonnepanelen worden gelegd op het dak van het Stadskantoor, de Kunstacademie, CC de Herbakker, LDC Zonneheem, het Sportpark en kinderdagverblijf Kinderpoort. “Normaal gezien zal dat nog dit jaar gebeuren. De financiering, realisatie en opvolging van het project leggen we in handen van Ecopower en Volterra. Ook wie mee wil participeren – en dat kan al vanaf 125 euro – kan terecht bij een van beide coöperaties.”

“Komend voorjaar organiseren over dit alles een infomoment”, besluit schepen D’Haeseleer.

Stijn Van de Velde

Hoe kan REScoop Vlaanderen jouw gemeente helpen?