Brugge pakt het voedselverlies in grootkeukens aan

Persbericht Stad Brugge

De geleerde lessen zullen gedeeld worden met andere grootkeukens uit de Brugse regio

Gedeputeerde van Milieu, Natuur en Landschap Jurgen Vanlerberghe: “Met het traject ‘Gemeente voor de Toekomst’ ondersteunt Provincie West-Vlaanderen kleinschalige, participatieve trajecten bij lokale besturen die zich richten op zes thema’s: mobiliteit, energie, voeding, groen, circulair en delend bouwen en wonen. Sinds de laatste oproep is hier ook ‘trage wegen’ bij gekomen. De Provincie werkt hiervoor samen met negen organisaties uit het netwerk van Bond Beter Leefmilieu.

Gemeenten kiezen een traject dat aansluit bij hun ambities en doelstellingen. Dat traject helpt hen op weg. Elk parcours is specifiek afgestemd op lokale besturen en elk project wordt persoonlijk onder de loep genomen. Provincie West-Vlaanderen voorziet opvolging en een tussenkomst in de projectkosten van 50%. Ondertussen staat de teller op 75 lokale klimaatprojecten in 35 gemeenten die met financiële ondersteuning van de Provincie begeleid worden.

Ter Groene Poorte

In Brugge hebben we een mooi voorbeeld van een zeer gerichte actie, namelijk het verminderen van voedselverspilling in de grootkeuken van Ter Groene Poorte. We zijn heel blij dat zowel Stad Brugge, Ter Groene Poorte en FoodWIN hiervoor de handen in elkaar willen slaan. Ook het feit dat zij hun ervaringen zullen delen met andere grootkeukens uit Brugge toont aan dat dit meer is dan een eenmalige project.”

Schepen van Klimaat en Energie en Milieubeleid Minou Esquenet: “Met onze voedselstrategie bouwen we in Brugge een zeer sterke werking uit rond lokale, gezonde en duurzame voeding. De strijd tegen voedselverlies is een van de grote pijlers in deze uitdagende strategie. Voedselverlies is niet enkel geldverspilling, het is ook een aanzienlijke bron van CO2-uitstoot. Een kilogram voedsel is ongeveer gelijk aan 3,2 kilogram CO2. De acties die we nemen tegen voedselverspilling kaderen dan ook voor 100% in de klimaatdoelstellingen van de Stad. Na de succesvolle reductie van voedselverlies in de zorgsector, het lopende initiatief Foodwinners rond voedselverlies bij Bruggelingen thuis en de werking van ons voedseldistributieplatform Flavour in samenwerking met onder meer supermarkten, richten we ons deze keer op de grootkeukens. De school Ter Groene Poorte is hiervoor de perfecte projectpartner.

FoodWIN

FoodWIN werkte een methode uit om het voedselverlies in de school te meten. Een doortastende analyse van de bestellingen, de opmaak van het menu en de productie zijn daarbij cruciaal. In de periode van 19 tot 23 april werd het voedselverlies gemeten na het ontbijt, de warme maaltijd en het avondmaal. In het restaurant op de campus bekeken we welke resten per productgroep* (eiwit, zetmeel, groenten en samengestelde resten) overbleven in de keukenpotten en op het bord.

Op basis van deze analyse testen we momenteel oplossingen en bekijken we welke impact die hebben op het voedselverlies. Ter Groene Poorte is ook van plan om de geleerde lessen door te trekken naar hun andere scholen (hotel, slagerij en bakkerij). Ik nodig iedereen alvast uit voor de workshop over de resultaten die begin volgend jaar plaatsvindt en waarbij de geleerde lessen gedeeld zullen worden met andere grootkeukens uit de Brugse regio. Met dit project en met de steun van de Provincie West-Vlaanderen verrichten we in Brugge verder baanbrekend werk rond gezonde, lokale en duurzame voeding.”

Sinds 2015 heeft Stad Brugge de duurzame voedselstrategie Bruggesmaakt rond zes thema’s: korte keten, stadslandbouw, stadstuinieren, voedselverlies, Fair Trade, educatie. Samen met het Brugs Food lab worden acties uitgewerkt.

klimaat.brugge.be/duurzame-voeding

bruggesmaakt.brugge.be

• Toegevoegd: 13/02/2019
    Jouw partner: FoodWIN
    Aanbod voor: Lokaal bestuur, Onderneming, School

Lokale overheden kunnen voedselverliezen in grootkeukens, zorginstellingen, scholen en overheidskantines beperken met wel 50 procent. De vrijgekomen budgetten kan je investeren in lekkerder, duurzamer en gezonder eten. Dankzij de tools en methoden van FoodWIN kom je te weten waar in jouw gemeente het meeste voedsel wordt verspild. Met een co-creatieve workshop implementeren we vervolgens mogelijke oplossingen.