5.000 zonnepanelen geplaatst op 24 gebouwen in zes gemeenten en steden in West-Vlaanderen

Het Nieuwsblad 30 oktober 2019
Originele titel:
Ook u kunt voortaan geld verdienen met zonnepanelen
Foto Beauvent

De komende maanden worden 5.000 zonnepanelen geplaatst op 24 gebouwen in zes gemeenten en steden in de regio. Die betalen ze niet zelf. Burgercoöperaties BeauVent en Vlaskracht zoeken burgers die willen investeren en ook winst maken.

Kuurne was twee jaar geleden de eerste gemeente in Vlaanderen die niet zelf investeerde in zonnepanelen, maar dat overliet aan burgercoöperatie BeauVent. Zo kregen inwoners de kans om winst te maken met hernieuwbare energie. Dat bijzondere zonnepanelenproject krijgt nu een vervolg in de ruimere regio. Intercommunale Leiedal nam het initiatief. “Het is belangrijk om de burgers zo veel mogelijk te betrekken bij hernieuwbare energie”, zegt Filip Vanhaverbeke, directeur van Leiedal. Zes lokale besturen, Harelbeke, Menen, Wervik, Waregem, Deerlijk en Zwevegem, stellen de daken van hun openbare gebouwen ter beschikking om zonnepanelen te plaatsen.

De burgercoöperaties BeauVent en Vlaskracht onderzochten welke daken daarvoor geschikt zijn. “In de zes gemeenten hebben we honderd gebouwen geanalyseerd. In de eerste plaats moet er genoeg verbruik zijn in het gebouw zelf zodat het rendabel is. Daarnaast speelt ook de vorm, de structuur en de stabiliteit van het dak een grote rol”, zegt Philippe Awouters van Vlaskracht.

24 daken In de zes gemeenten zijn 24 gebouwen geschikt voor zonnepanelen. “Het gaat onder meer om zes scholen, vier sportinfrastructuren, vijf woonzorgcentra en vier culturele gebouwen.” In november wordt gestart met het plaatsen van de zonnepanelen en binnen enkele maanden moeten de werken afgerond zijn. “We zullen alles samen 5.000 zonnepanelen plaatsen”, zegt algemeen directeur van BeauVent, Frédéric Haghebaert. “Daardoor zal er jaarlijks 558 ton minder CO2-uitstoot zijn.”

In Harelbeke wordt de grootste oppervlakte aan zonnepanelen geplaatst. “Het gaat om zes gebouwen, waaronder het woon- zorgcentrum De Vlinder met de grootste oppervlakte”, zeggen burgemeester Alain Top (SP.A) en schepen Tijs Naert (Groen). “Dankzij dit project zullen we meer gebruikmaken van hernieuwbare energie, maar wordt het werk voor ons gedaan.”

Het plaatsen van de 5.000 zonnepanelen kost een miljoen euro. De burgercoöperaties hopen een groot deel op te halen bij de inwoners van de zes gemeenten. In elke gemeente wordt binnenkort een infomoment georganiseerd.