Zo helpen bedrijven jouw gemeente op weg naar een duurzame toekomst

Bedrijven kunnen een significante bijdrage leveren aan de ambitieuze klimaatplannen van jouw gemeente. Dat tonen kleine en middelgrote bedrijven in Aalst en Evergem aan, die met de ondersteuning van Ecolife grote duurzame stappen ondernamen. “Dankzij dit traject kregen we waardevolle inzichten voor verdere acties, zodat we in de toekomst nog minder afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen”, aldus Patrick Tonneau en Carolien Danckaert van drukkerij GroenDruk in Aalst.

Elk bedrijf stoot via tal van activiteiten broeikasgassen uit, door verschillende activiteiten zoals energieverbruik, transport en productie. “Met ons project ‘Bedrijvig voor het Klimaat’ krijgen bedrijven meer inzicht in hun milieu-impact en dat helpt hen om gerichter duurzame actie te ondernemen”, zegt Arne Van den Broeck van Ecolife.

In dit traject helpt Ecolife vooral kleine en middelgrote bedrijven om hun klimaatvoetafdruk te verkleinen. “Grote productiebedrijven zijn doorgaans al gebonden aan milieuwetgeving die hen verplicht om energie-audits te doen en de milieu-impact van hun activiteiten te meten”, aldus Arne.

Gedetailleerde projectplanning

Het traject verloopt in verschillende stappen. Eerst is er een voorbereidingsfase waarin Ecolife samen met de gemeente een gedetailleerde projectplanning opmaakt en lokale bedrijven contacteert. Met de geselecteerde bedrijven volgt dan een individueel overleg om aanpak, timing en taakverdeling te bespreken.

Vervolgens begint het échte werk: de dataverzameling en de berekening van de koolstofvoetafdruk van elk bedrijf, gevolgd door advies over reductiemaatregelen en rapportage.

Toonaangevende bedrijven

Concreet werkte Aalst samen met drie bedrijven uit diverse sectoren: drukkerij GroenDruk, koffiebranderij Maeskes Roem en apparatenbouwer CTS BeNeLux. Evergem werkte samen met twee bedrijven: betoncentrale Buysse Beton en tentenverhuurbedrijf Sleidinge. “We zijn heel blij dat we via dit traject met toonaangevende bedrijven konden samenwerken en vandaag anderen kunnen inspireren”, zegt klimaatcoach Kris Coen van stad Aalst.

Opvallend: geen van deze bedrijven begon vanaf nul op gebied van duurzaamheid. Ze verminderden hun CO₂-uitstoot verder door energiebesparende maatregelen te nemen en naar duurzame energiebronnen over te schakelen. En met succes. “Via gerichte acties boekten deze bedrijven vooruitgang in de eigen organisatie en bieden ze inspiratie aan andere bedrijven in hun gemeente of binnen hun sector”, aldus Arne van Ecolife.

Tevreden partners in klimaat

Ook de bedrijfsleiding van de deelnemende bedrijven is enthousiast over hun ervaring met het Ecolife-traject. “Dit traject heeft niet alleen geholpen om het klimaatbeleid te ondersteunen en minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen, maar tegelijk een waardevol inzicht geboden voor verdere acties”, aldus Patrick Tonneau en Carolien Danckaert van drukkerij GroenDruk in Aalst.

“Dankzij onze samenwerking met Ecolife konden we eenvoudig toe te passen verbeterpunten identificeren om ons energieverbruik te verlagen en tal van activiteiten binnen ons bedrijf verder te vergroenen”, voegt Laura Callebaut van koffiebranderij  Maeskes Roem in Aalst toe.

Naar een duurzame toekomst

‘Bedrijvig voor het Klimaat’ is een van de vele stappen naar een duurzamere toekomst. Het is essentieel dat bedrijven blijven streven naar emissiereductie en duurzame bedrijfsvoering. “Door resultaten te communiceren, doelstellingen vast te stellen, medewerkers te betrekken en opvolgmetingen uit te voeren, kunnen bedrijven een blijvende impact hebben op het milieu en de samenleving”, zegt Arne.

Kortom, ‘Bedrijvig voor het Klimaat’ helpt gemeenten en bedrijven om samen uitdagingen van klimaatverandering aan te pakken en een positieve verandering teweeg te brengen voor de komende generaties.

Aan de slag met Ecolife? Bekijk hun aanbod hier.