Totaalpakket geveltuintjes: van infomoment tot aanleg

Doelgroep:
Burger, Lokaal bestuur
Thema:
Natuur en bos
Type info:
Begeleiding (persoonlijk)
Bruno Verschaeve
0494 69 50 15

Meer groen op straat betekent een aangenamere en aantrekkelijkere buurt waar je vaker een babbeltje slaat met de buren. De nabijheid van groen zorgt voor een positief effect op het mentale welzijn. Bovendien biedt het een waaier aan milieu- en klimaatvoordelen, zoals extra verkoeling in de zomer, vergroting van de biodiversiteit, betere waterinfiltratie door ontharding en zuiverdere lucht.

Groene gevels zet zich als vzw al meer dan 10 jaar in voor de vergroening van het stedelijke landschap. Dankzij hun unieke aanpak zijn ze de enige speler in Vlaanderen met uitgebreide expertise in grondgebonden gevelgroen.

Vele steden, gemeenten, districten, architecten, particulieren en kmo’s vonden hun weg al naar Groene Gevels vzw.

Projectinhoud en -verloop

• Plan van aanpak
    Na onderling overleg wordt een uitgebreid ‘plan van aanpak’ opgemaakt en voorgesteld door Groene Gevels vzw.

• Infomoment
    Door het organiseren van een info-avond omtrent groene gevels kan je de bewoners warm maken voor de aanleg van een geveltuintje. Bruno Verschaeve, de oprichter van Groene Gevels, is een ervaren spreker en heeft in de loop der jaren al voor diverse doelgroepen (gemeenten, particulieren, architecten,…) infomomenten gehouden over gevelgroen. Dit kan plaatsvinden in een lokaal, voorgesteld door de gemeente of stad, maar kan ook in openlucht of online via Zoom.

​Tijdens het infomoment licht Bruno de geveltuintjes uitgebreid toe aan de bewoners. De inhoud wordt bepaald in onderling overleg, maar bestaat min of meer uit de volgende onderwerpen:

• Toelichting zelfhechtende planten versus niet-zelfklimmers en wegwerken dogma’s rond gevelschade en wildgroei
    • Wat houdt een geveltuintje in
    • Welke klimplanten zijn er mogelijk per oriëntatie
    • Hoe ziet de klimhulp eruit en hoe zullen we deze installeren
    • Plan van aanpak (wanneer gevelbezoek, wanneer aanleg, wanneer aanplant)
    • Toelichting voorafgaand gevelbezoek
    • De vele voordelen van gevelgroen
    • Onderhoud geveltuintje

• Oplijsting van de aanvragen
    We vertrekken met een lijst van bewoners die geïnteresseerd zijn in het aanbod. Deze kan tot stand komen via een aanvraagformulier op de website van de gemeente, verzameld worden door een initiatiefnemer uit de buurt of voortkomen uit een lokaal burgerinitiatief.

• Gevelbezoeken
    Voor installatie inspecteert Groene Gevels de gevel op draagkracht, barsten, beschadigingen, … In overleg met de eigenaar wordt dan beslist of de gevel geschikt is. De gevel en de ruimte ervoor worden ook gecontroleerd op de technische mogelijkheden en beperkingen. Beperkingen bestaan bijvoorbeeld uit aansluitingen van nutsvoorzieningen als water en gas, putdeksels, riolering. Voor de gevel zelf gaat het dan over straatnaambordjes, wateraansluiting brandweer, gevelbekleding en isolatiedikte. De plantkeuze wordt in eerste instantie bepaald door de oriëntatie van de gevel.

• Ontwerp en plantkeuze
    Het plaatsbezoek bestaat niet enkel uit het bekijken van de gevel, maar ook uit het uittekenen van het ontwerp, dit communiceren en indien nodig aanpassen binnen de mogelijkheden van de beperkingen. Dit tot we met de bewoner een akkoord hebben voor ontwerp en plantkeuze.

• Aanleg geveltuintjes
    Aanleg van de klimhulp volgens ontwerp overeengekomen met de bewoner. Het plantvak en afboording worden tijdens dezelfde aanlegronde geplaatst volgens de overeengekomen specificaties.

• Mogelijk participatiemoment: demonstratie en/of workshop
    Een participatiemoment kan bvb. een demonstratie/mini workshop betekenen tijdens de aanleg van één van de geveltuintjes.

• Afsluiten aanlegronde
    Na het afronden van alle werken, worden de foto’s doorgestuurd naar de aangestelde verantwoordelijke binnen de gemeente ter vervollediging van het dossier.

De gemeente is zelf verantwoordelijk voor

• De gemeente ondersteunt het project logistiek: het ter beschikking stellen van een locatie voor infomomenten, het afdrukken van lijsten en informatiebundels, …
  • De gemeente ondersteunt het project communicatief: verspreiden van de oproep tot deelname aan het infomoment in de communicatiekanalen van de gemeente
  • De gemeente zorgt voor het draagvlak binnen de gemeentelijke diensten en stelt een verantwoordelijke ambtenaar aan die het project zal opvolgen
  • De gemeente zorgt voor het bestuurlijk draagvlak en voor de opvolging van het project door het college, dmv. de aanwezigheid op infomomenten van een schepen of de burgemeester
  • De gemeente is verantwoordelijk voor de aanvraagprocedure en de promotie hieromtrent
  • De gemeente is verantwoordelijk voor eventuele vergunningen/toelatingen

Richtprijs (exclusief BTW tenzij anders vermeld)

Het basisaanbod omvat alle onderdelen die hierboven omschreven worden voor de opstart van geveltuintjes in de gemeente. Het basisaanbod is inclusief de aanleg van 10 geveltuintjes met plantvak en plant, en exclusief optioneel participatiemoment en/of ontzorging. Dit kan uitgevoerd worden voor een budget van € 4.950 en voor 20 tuintjes € 9.250.

Indien de gemeente zelf de plantvakken en/of planten voorziet, worden deze in mindering gebracht.

Optioneel:

• Participatiedag met workshop: € 650 per dag. Dit bij aanleg van een groene gevel met openbaar karakter waarvoor een afzonderlijke offerte wordt opgemaakt
  • Volledige ontzorging mogelijk, prijszetting in overleg.

Contactpersoon

Bruno Verschaeve - bruno@groenegevels.be - 0494/69.50.15