LaMA-academie: Laboratoria Mobiele Alternatieven

Mobiliteit
Type info:
Begeleiding (persoonlijk)
Aan de slag gaan rond een mobiliteitsvraagstuk in je gemeente? Doe het slim, betrek de mensen die wonen, werken, spelen en dansen in die zone.
Hoe? Door de LaMA-methodiek toe te passen. LaMA staat voor Laboratoria Mobiele Alternatieven. Het is een uitgewerkte en geteste methode om met lokale mensen nieuwe oplossingen te bedenken voor vastgeroeste problemen. Kers op de taart: die oplossingen worden ook écht getest, geëvalueerd en bijgestuurd.

Klinkt interessant? Kom naar onze LaMA-academie en leer samen met andere collega's hoe je een LaMA-traject in jouw gemeente opzet.

Projectinhoud en -verloop
De LaMA academie is een coachingstraject waarin je leert om zelfstandig specifieke doelgroepen te betrekken bij het zoeken naar oplossingen voor bepaalde mobiliteitsuitdagingen in jouw gemeente.

• Je krijgt ervaring bij het opstellen van een participatief traject (zowel intern als extern)
  • Je leert hoe je de communicatie opzet
  • Je krijgt inspiratie van andere projecten, oplossingen en ervaringsdeskundigen
  • Je ervaart hoe je oplossingen kan testen, evalueren en bijsturen
Na afloop heb je zelf de kennis en het zelfvertrouwen om trajecten op te zetten, in functie van de opmaak of uitvoering van jouw lokaal mobiliteitsbeleid. Bovendien ben je verder geholpen rond de specifieke uitdaging/case die je als concrete insteek meenemen naar de LaMA academie.

De LaMA academie is dus geen individuele begeleiding ter plaatse, we coachen je in groepsverband. We hanteren het principe van train-the-trainer, met als doel dat je zelfstandig een LaMA-traject in goede banen kunt leiden. We zoeken waar nodig externe expertise om de kennis van de groep aan te vullen. Ook de gemeenten die we reeds begeleidden kunnen als ervaringsdeskundige mee aan tafel schuiven.

De LaMA-academie telt drie bijeenkomsten. Een bijeenkomst duurt een (korte) dag en is vrij intensief en heel interactief van aard.
De gemeentebesturen werken in groepjes aan verschillende cases tegelijkertijd, op die manier worden alle cases bouwblok per bouwblok verder vooruit geholpen. Er wordt telkens plenair teruggekoppeld. Op deze manier worden verschillende ervaringen maximaal uitgewisseld.

De datum voor de eerstvolgende academie is nog niet gekend. Contacteer ons voor meer info.

De gemeente is zelf verantwoordelijk voor
  • Bijwonen met max. 2 personen van de drie bijeenkomsten
  • Voor elke bijeenkomst wordt telkens huiswerk gevraagd, ter voorbereiding van de specifieke bouwblok.

Prijs
900 euro (exclusief BTW)