Warm water in mijngangen kan dienen als energiebron

De Standaard 13 oktober 2017
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD) bekijkt of het water in de ondergelopen mijngangen van Heusden-Zolder ook bij ons gebruikt kan worden om gebouwen te verwarmen. Dat heeft hij geantwoord op vragen van Vlaams volksvertegenwoordiger Johan Danen (Groen).

Van onze medewerker Guy Thuwis

HEUSDEN-ZOLDER

Geoloog Michiel Dusar liet vorige week verstaan dat een groot potentieel aan aardwarmte in de Limburgse ondergrond onbenut blijft.
Volgens de geoloog is er sinds de mijnsluitingen uit het achtergebleven materiaal ook een half miljoen liter stookolie gelekt in het mijnwater.
Het water in de ondergelopen mijngangen is dertig tot veertig graden warm en kan dienen om gebouwen en huizen te verwarmen. In het Nederlands-Limburgse Heerlen, ook een vroegere mijngemeente, worden al enkele gebouwen verwarmd met het warme mijnwater. Tegen 2018 wil men daar 800.000 vierkante meter vloeroppervlakte verwarmen met mijnwater.

Danen vroeg minister Tommelein of in Belgisch-Limburg ook wordt onderzocht of men het mijnwater kan gebruiken als thermische energiebron. Voorts wilde hij weten of de stookolievervuiling daarbij een hinderpaal zou kunnen zijn.

Thermisch potentieel

Minister Tommelein liet verstaan dat het thermische potentieel van het mijnwater nog onvoldoende bekend is. Het is dan ook niet meegenomen in het Warmteplan 2020. Voor de vervuiling met stookolie verwees hij naar zijn collega Joke Schauvliege (CD&V).
Tommelein was wel positief over het project in Heerlen. ‘Mijn kabinet is wel degelijk op de hoogte van het project Mijnwater in Heerlen dat een mooi voorbeeld vormt van een smart thermal grid (een slim warmtenet, red).
‘De mogelijkheden om een dergelijk systeem toepasbaar te maken op de Vlaamse mijnen, zullen we verder bekijken’, aldus de energieminister. En hij besloot met de woorden: ‘Ik hoop dat het lukt in Limburg. Ik gun het hen van harte.’
Ook de Kempense volksvertegenwoordigster Tinne Rombouts (CD&V) ondersteunde de vraag om het thermische potentieel van het mijnwater te onderzoeken.