Waarom zonnepanelen en een thuisbatterij een slimme investering zijn

Inwoners van jouw stad of gemeente denken waarschijnlijk ook aan zonnepanelen en/of een thuisbatterij. Je bespaart ermee op je energiekosten en je draagt je steentje bij aan het milieu. Misschien zitten zij nog met vragen. Daarom verzamelden we de 4 meest gestelde vragen over zonnepanelen en een thuisbatterij.

Wat is het grootste voordeel van zonnepanelen?

Je hebt meer invloed op je energiefactuur. Door de stijgende energieprijzen van de afgelopen maanden, wordt het nog belangrijker om op je energiefactuur te besparen. Dit kan dankzij zonnepanelen. Je betaalt niets voor je eigen opgewekte stroom die je meteen verbruikt.

Waarom zijn zonnepanelen nu interessant?

In 2021 viel het systeem van de terugdraaiende teller en het prosumententarief weg. Schaf je nu zonnepanelen aan, dan wordt er sowieso een digitale meter geplaatst. Toch blijft het interessant om zonnepanelen te installeren. Door vooral te verbruiken terwijl je zonnepanelen opwekken (zelfconsumptie) kan je je energiekosten drukken. Voeg je een thuisbatterij toe, dan verhoog je jouw zelfconsumptie nog meer. Met de stijgende energieprijzen zijn je zonnepanelen nog sneller terugverdiend.

Staat de techniek volledig op punt?

De zonnepanelen die je vandaag op de markt kan kopen, hebben een goede prijs-kwaliteitverhouding. De panelen wekken veel elektriciteit op. Op een gemiddeld dak met een goede oriëntatie – waardoor de panelen maximaal zon opvangen – brengt een zonnepaneleninstallatie meestal genoeg energie op om je hele huishouden van stroom te voorzien.

De technologie zal blijven verbeteren, maar dat is geen reden om te wachten met de aankoop van zonnepanelen. Je verdient je investering in zonnepanelen gemakkelijk in enkele jaren terug. Ook de thuisbatterij is van uitstekende kwaliteit. Tegenwoordig neemt de thuisbatterij niet meer veel plaats in, en installeer je hem gemakkelijk in je garage.

Hoe lang is de terugverdientijd?

De terugverdientijd van de investering in zonnepanelen is de afgelopen jaren afgenomen. Hoe komt dat? Nieuwe zonnepanelensystemen kunnen almaar meer stroom opwekken, terwijl de prijs is gedaald.

Wist je dat… een zonnepaneleninstallatie van 12 panelen gemiddeld binnen de 5 jaar terugverdiend is?

Zijn de inwoners van jouw gemeente klaar om voor zonnepanelen en een thuisbatterij te kiezen? Groot gelijk! Via de groepsaankoop zonnepanelen en/of thuisbatterij van iChoosr kunnen zij zich vrijblijvend inschrijven. Deel deze pagina’s met hen, want op basis van hun gegevens krijgen ze meteen een persoonlijk all-in voorstel met een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. Bond Beter Leefmilieu ondersteunt deze actie.