Van burgerinitiatief naar energiecoöperatie. Dendermonde en omliggende gemeenten nemen initiatief.

Steeds meer steden en gemeenten ondertekenen het Burgemeestersconvenant en engageren zich bij Europa om samen met hun bevolking tot 40% minder CO2 uit te stoten tegen 2030.

Willen we de klimaatdoelstellingen halen, dan moeten we volop inzetten op energiebesparing en hernieuwbare energie. Lokale natuurlijke rijkdommen als zon en wind zijn overvloedig aanwezig en wachten om geoogst te worden. En dat doen we best zelf. Waarom bijvoorbeeld geen zonnepanelen op het dak van je school of vereniging?

Burgercoöperaties zijn in opmars en zorgen voor lokale verankering. Maar hoe werkt zo’n coöperatie en hoe begin je eraan? In heel wat landen verenigen burgers zich al jarenlang om hun energievoorziening in eigen handen te nemen en ook in  zijn er heel wat mooie voorbeelden.

Samen met Vormingplus Waas-en-Dender en Rescoop.Vlaanderen organiseert de stad Dendermonde daarom een informatie- en inspiratieavond over de rol die burgercoöperaties daarin kunnen spelen en hoe een energiecoöperatie op te starten. Jan De Pauw van Rescoop.Vlaanderen legt uit wat een burgercoöperatie precies inhoudt en reikt handvatten aan om er zelf een op te starten.

Ben je niet vrij op deze avond, maar heb je toch interesse om mee te werken aan zo’n burgercoöperatie, stel je dan kandidaat op info@energielandschap.be. Inschrijving of interesse doorgeven graag voor 22 mei 2018.

Over de begeleiding:

Jan De Pauw
medewerker Rescoop Vlaanderen

Inge Smolders
transitieambassadrice, duurzaamheidsambtenaar, natuurgids

Deze activiteit is gratis

Meer info:

Oost-Vlaanderen Energielandschap
PAC Het Zuid, W. Wilsonplein 2, 9000 Gent
Contactpersoon: Moira Callens, projectcoördinator tel 09 267 75 65

Een initiatief van de stad Dendermonde, de gemeenten Wetteren, Laarne, Wichelen, Hamme en Lebbeke, samen met Vormingplus Waas-en-Dender, ‘Klimaatgezond Oost-Vlaanderen’ van de Provincie Oost-Vlaanderen en ‘Gemeente voor de Toekomst’ van de Bond Beter Leefmilieu.
Partners:

Rescoop Vlaanderen