Samen werken aan lokale mobiliteit met LaMA

Dertig steden en gemeenten reageerden eind 2016 op de oproep van Netwerk Duurzame Mobiliteit en de provincie Vlaams-Brabant om deel te nemen aan ‘LaMA’, ofwel Laboratoria voor Mobiele Alternatieven. Na een grondig selectie zijn 10 kandidaten uitverkoren voor een begeleiding. Zij zullen met bewoners en gebruikers werken aan creatieve en gedurfde oplossingen voor mobiliteitsproblemen in de buurt.

Dankzij de steun van de provincie Vlaams-Brabant in het kader van het subsidieproject Wijk van de Toekomst, zijn maar liefst 4 van de 10 deelnemers van Vlaams-Brabant: Aarschot, Tienen, Zaventem en Londerzeel. Bond Beter Leefmilieu zal hier de begeleiding op zich nemen. De andere 6 geselecteerden zijn Blankenberge, Evergem (Belzele), Borsbeek, Lint, Kortessem en Hasselt (Kermt). Hier staan Fietsersbond, Voetgangersbeweging en Mobiel 21 in voor de begeleiding. Trein Tram Bus en Netwerk Duurzame Mobiliteit coördineren het project, met steun van de Vlaamse Overheid.

In maart en april gaat Bond Beter Leefmilieu ter plekke in de geselecteerde gebieden om diverse sleutelfiguren en de ‘man van de straat’ te interviewen: horeca, handelaar, school, een toevallige passant,... Op basis van deze gesprekken verduidelijken we de problemen in de buurt. Tijdens de daaropvolgende co-creatiesessies -in elke stad en gemeente zijn er zo twee-  gaan we op zoek naar oplossingen, en kiezen we één oplossing die uitgetest zal worden tijdens ‘de week van de mobiliteit’, van zaterdag 16 tot vrijdag 22 september 2017.

Wil jij ook met inwoners werken aan oplossingen voor de buurt? Kijk wat Bond Beter Leefmilieu te bieden heeft voor de Gemeente van de Toekomst