Kuurne: 380 zonnepanelen op vijver van drafpiste

Gemeente Kuurne
Foto Kuurne

Gemeente Kuurne, Drafwedrennen Kuurne vzw, BeauVent cvba en Ministry Of Solar slaan de handen in elkaar om de hippodroom en de KUBOX van duurzame groene stroom te voorzien. Er worden 380 zonnepanelen op de vijver in het midden van de drafpiste geïnstalleerd, uniek in Vlaanderen! Die zullen jaarlijks meer dan 100.000 kWh aan groene stroom opwekken of het equivalent van het elektriciteitsverbruik van 30 gezinnen. Zoals bij de andere geïnstalleerde zonnepanelen op gebouwen van gemeente en OCMW zijn de Kuurnse inwoners mede-eigenaar. Ze konden in 2017 intekenen op aandelen van de coöperatieve BeauVent die derdepartijfinancierder is. Ministry of Solar levert en plaatst zowel de vlottende constructie als de zonnepanelen.

De helft van de opgewekte groene stroom wordt ter plaatse gebruikt om de hippodroom en de Kubox van elektriciteit te voorzien. Uniek in Vlaanderen is dat de zonnepanelen op een vlottende constructie op het water drijven en dus niet op een dak of vaste constructie worden geplaatst.

Johan Stroobandt van Ministry of Solar: ‘Wij willen als installateur van kleine en grote PV-installaties blijven innoveren en vonden op de hippodroom de geschikte plaats om deze vlottende installatie te realiseren. Doordat de installatie op het water drijft, worden de panelen en de kabels  op warme dagen zoals de afgelopen zomer gekoeld wat voor een hoger rendement zorgt.’

Kuurne ging in 2017 in zee met BeauVent als derdepartijfinancierder om de gemeentelijke gebouwen te voorzien van zonnepanelen. Aanvankelijk zat de Kubox mee in de scope maar het afgelopen jaar werden er kleine herstellingswerken aan het dak van de Kubox uitgevoerd waardoor noch BeauVent en Ministry of Solar noch het gemeentebestuur het risico wilden lopen om het dak van de Kubox vol te leggen met panelen om die er dan na enkele jaren te moeten afhalen voor mogelijk structureel herstel.

Schepen van Energie Francis Watteeuw: ‘We wilden ook absoluut de site van de hippodroom en de Kubox voorzien van zonnepanelen maar moesten dus noodgedwongen op zoek naar alternatieven voor het dak van de Kubox. Eigenlijk vrij onverwacht kwam het idee van zonnepanelen op deze vijver bovendrijven. De haalbaarheidsstudie was positief. Dus nu pionieren we niet enkel op vlak van financiering voor dit project – waarbij Kuurnse inwoners mede-eigenaar zijn van de zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen – maar ook nog eens op vlak van locatie van de panelen: drijvend op het water!’

Bram Vanmaele van BeauVent: ‘Ook voor ons als coöperatieve is dit project uniek. Wij verenigingen mensen – in dit geval ook Kuurnse inwoners – om samen te investeren in hernieuwbare energie. Deze installatie op het water toont aan dat het potentieel voor zonnepanelen nog onderbenut is.’

Burgemeester Francis Benoit: ‘We hebben met deze bestuursploeg geprobeerd om werk te maken van een echt lokaal klimaatbeleid. Dat toont de dalende CO2-uitstoot in Kuurne ook aan. Ons zonnepanelenproject en deze drijvende installatie zijn daar symbolisch voor. We zijn als bestuur ook wel trots dat de specifieke methode van derdepartijfinanciering een enorme weerklank heeft gekregen in Vlaanderen.Nu past Kortrijk dezelfde formule toe om ook een aantal daken van stedelijke gebouwen te voorzien van zonnepanelen.’

André Vandenheede van Drafwedrennen Kuurne vzw: ‘Voor onze vzw leveren deze zonnepanelen niet alleen een groene win op, maar ook een financiële win. Wij delen gas- en stroomfacturen van deze site met het gemeentebestuur die eigenaar is. Wij kopen de groen opgewekte zonnestroom van de zonnepanelen aan, tegen een tarief dat een pak lager ligt dan de stroom die we tot op heden van het net nemen. We dekken ons op die manier een groot stuk in tegen de stijgende prijzen waarmee we in de komende maanden en jaren zullen worden geconfronteerd.