Het kleine paradijs in Sint-Joost-Ten-Node

De tuin van het Brusselse OCMW-rusthuis Anne-Sylvie MOUZON werd, in samenwerking met GoodPlanet Belgium, omgetoverd tot ‘Het kleine paradijs’. Kinderen uit de buurt komen de ouderen regelmatig halen om in de tuin van het rusthuis te tuinieren en te spelen. Zo werd deze tuin in de kleine en dichtbevolkte gemeente Sint-Joost-ten-Node het groene decor van diverse ontmoetingen en stil genieten. De tuin groeit en bloeit, net als de vriendschap tussen de bewoners en de kinderen.

Mensen die elkaar anders niet zouden ontmoeten leren elkaar op een leuke en laagdrempelige manier kennen.

Jong en oud zijn van bij het begin tot het einde betrokken bij het project: het concept, de uitvoering en het gebruik,... Zo wordt de generatietuin een plek waar alle deelnemers graag in vertoeven.

Tijdens het project worden ook andere mensen betrokken: vrijwilligers, familie, tuinarchitect en andere partners. Dat zorgt voor een speciale en leuke dynamiek onder de inwoners. Zo'n tuin werkt dus niet enkel goed tegen eenzaamheid, het is gewoon gezellig.

In een generatietuin is er voor ieder wat wils: moestuin, kruidenhoek, boomgaard, snoeptuin, compost, speelheuvel, rozentuin, bloemenweide, schaduwtuin, kippenren, vogelbosje, picknickplaats, zitplek, speelplek, rustplek,...

Tijdens het onderhoud kunnen senioren hun kennis en vaardigheden doorgeven. Dat creëert een fijne interactie en de kinderen steken er heel wat van op. Het zijn dit soort leuke ervaringen in de natuur die de basis vormen voor een milieubewuste houding later in het leven.

Zie je potentieel in een generatietuin in jouw stad of gemeente? Wil je hier graag meer over weten? Als lokaal bestuur kan je initiatiefnemers inhoudelijk, financieel en materieel ondersteunen. In deze brochure of op de website van Goodplanet Belgium lees je er alles over.

Copyright alle foto’s: Stéfanne Prijot en Dieter Telemans - GoodPlanet Belgium.

Hoe kan GoodPlanet jouw gemeente helpen?