Digitale infosessies: duurzame voeding in je gemeente

Duurzame voeding is een essentieel onderdeel van je gemeentelijk klimaatbeleid. In de week van 22 februari vertellen Goodplanet, Rikolto, FoodWIN en Velt hoe ze je daarbij kunnen helpen. Ze stellen projecten voor die je kunnen helpen met het tegengaan van voedselverspilling, en het stimuleren van gezonde, plantaardige en lokale voeding. Samen met inwoners, kantines, kinderdagverblijven, scholen, landbouwers en verenigingen maken ze werk van een eetbare gemeente.

Wat? In 20 minuten vertelt iedere organisatie je over een project dat jouw gemeente op weg helpt richting een duurzamer voedingssysteem. Na iedere pitch kan je vragen stellen.
Wanneer? Iedere dag van 22/02-25/02 om 11u op Zoom

Maandag 22/02  11u - 11u30 | Kinderdagverblijven verduurzamen met Goodplanet
Onze allerkleinsten hebben best een grote impact op onze planeet. Goodplanet ondersteunt kinderdagverblijven die willen verduurzamen. Met GoodFood zetten ze in op het aanreiken van handvaten om van gezonde en duurzame voeding een haalbare kaart te maken.

Elke Lambrechts is Project Manager bij GoodPlanet binnen het programma Duurzame Voeding. Bij GoodPlanet coördineerde ze o.a. het project GoodFood@School (ondersteuning van scholen om een gezond en duurzaam voedingsbeleid uit te werken) en het populaire project GoodCook (een educatieve kookworkshop voor leerlingen 10-12 jaar over gezonde en duurzame voeding).

Dinsdag 23/02 11u - 11u30 | Opzetten van een lokale voedselstrategie met Rikolto
Een lokale voedselstrategie is een lokaal en participatief ontwikkeld beleid gericht op het verduurzamen van het lokale voedingssysteem. In deze infosessie krijg je enkele basisprincipes aangereikt om de volgende stappen te zetten richting een duurzamer voedselbeleid. Daarnaast kom je te weten hoe Rikolto je kan begeleiden richting een voedselstrategie met betrokken stakeholders en concrete acties.

Thibault Geerardyn van Rikolto begeleidt steden en gemeenten in het opzetten en implementeren van hun voedselstrategie. Met een achtergrond in internationale samenwerking, expertise in stakeholdermanagement en een grondige kennis van het voedselsysteem bespreekt hij graag de mogelijkheden van een voedselstrategie in jouw gemeente. Hij helpt je verder met enkele basisprincipes en handvaten om de volgende stappen te zetten.

Woensdag 24/02 11u - 11u30 | Minder voedselverlies met FoodWIN
Voedselverspilling tegengaan is een van de meest effectieve stappen richting een klimaatneutrale gemeente. Wil je actie ondernemen? FoodWIN begeleidt al jaren gemeenten in hun strijd tegen voedselverspilling. Tijdens deze infosessie kom je meer te weten over twee trajecten: een actieplan tegen voedselverspilling, en acties tegen voedselverspilling in de zorg en op scholen. Dat deze trajecten helemaal coronaproof zijn, tonen we je in enkele inspirerende voorbeelden.

Sprekers
  • Hanne Heymans begeleidt steden en gemeenten richting een actieplan tegen voedselverspilling. Je kan haar tegenwoordig tegenkomen op online workshops, waar ze de verschillende spelers binnen een gemeente verbindt, inspireert en enthousiasmeert.
  • Elke Markey is communicatieverantwoordelijke van FoodWIN. Zij vertelt hoe zorginstellingen en scholen ook tijdens de Coronacrisis de strijd tegen voedselverspilling blijven aangaan, en hoe zij zo niet alleen voedsel, maar ook veel geld besparen.

Donderdag 25/02 11u - 11u30 | Eetbare buurt met Velt
Wil jij als gemeente broeikasgassen verminderen door lokale voedselproductie te stimuleren? Dan is deze infosessie over eetbare buurtprojecten de ideale start. Een burgerinitiatief zoals een samentuin, een voedselbos, of een buurtboomgaard: Velt denkt mee met je inwoners, geeft advies en zorgt ervoor dat er meer gezond voedsel in jouw gemeente zelf geteeld wordt. Dankzij deze begeleiding op maat worden buurten, scholen of verenigingen ondersteund om hun eetbare dromen te realiseren.

Carina Govaert is medewerker Eetbare Buurt bij Velt, de vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren. De voorbije 3 jaar coördineerde zij bij Velt tal van eetbare buurtprojecten voor steden en gemeenten, van de aanleg van een voedselbos bij een dagcentrum voor mensen met een beperking tot Buurtfruit Gent. Daarnaast coördineert Carina bij Velt Voedselrijk, de regionale voedselstrategie voor Zuid-West-Vlaanderen