Brecht ver’led’ haar openbare verlichting

Eandis - Brecht
Foto Eandis
De gemeente Brecht besliste om voor de openbare verlichting over te schakelen naar led-verlichting op het ganse grondgebied. Dit totale project zal gespreid worden over 10 jaar. Voor 2018 is hiervoor een budget voorzien van 380 000 €. In samenspraak met Eandis heeft de gemeente de eerste straten geselecteerd die in 2018 worden omgebouwd. De werken starten in de loop van april op de invalswegen en dorpsassen.

Deze vernieuwing kadert in de wens van het gemeentebestuur om rationeel met energie om te gaan bij de gemeentelijke activiteiten. Brecht is ook ingeschreven in het burgemeesterconvenant waarbij gemeenten zich groeperen om tegen 2020 de nodige inspanningen te leveren op vlak van milieu en energie.

Brecht telt momenteel meer dan 4 460 lampen voor de openbare verlichting. De eerste stappen om het verbruik van die verlichting te verminderen werden reeds gezet. Zo’n 6% van het Brechtse lampenpark bestaat reeds uit led, voornamelijk de nieuwe installaties. Daarnaast wordt ongeveer 60% van de verlichting ’s nachts gedoofd en bij zo’n 10% van de lampen is de lichtintensiteit tussen bepaalde uren verminderd door middel van dimming. Maar Brecht wil nog verder gaan.

Duurzaamheidsambtenaar Peter Budts: “Openbare verlichting speelt een belangrijke rol voor de veiligheid, leefbaarheid en aantrekkelijkheid van elke publieke ruimte. Ze neemt ook een groot deel van het elektriciteitsverbruik van onze gemeente voor haar rekening. Door de beslissing om over te schakelen op led voor de openbare verlichting, legde Brecht een belangrijke keuze vast voor een termijn van tien jaar. De combinatie van het milieuvriendelijke aspect, duurzaamheid en veiligheid lagen aan de basis van onze keuze voor leds. Deze eerste realisatie van dit tienjarenplan start weldra en de vernieuwingsoperatie zal op termijn een fikse besparing in de elektriciteitsfactuur van onze gemeente opleveren.”

854 000 straatlampen

Openbare verlichting op gemeentewegen, en dus niet langs snel- of gewestwegen, is de verantwoordelijkheid van de steden en gemeenten. 229 steden en gemeenten in Vlaanderen, goed voor 854 000 lichtpunten, dragen die zorg over aan Eandis dat instaat voor het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van die openbare verlichting.

Dankzij een efficiënt onderhoudsprogramma en een snelle opvolging bij defecten, baat Eandis een van de meest uitgebouwde en best onderhouden verlichtingsinfrastructuren in Europa uit. Alle bewoners dragen daar ook toe bij, door de melding van defecten op de website (www.eandis.be > Straatlampen) of via het telefoonnummer 0800 6 35 35 dat dag en nacht beschikbaar is.