Betaalbare zonne-energie voor iedereen in St-Amandsberg Dampoort

Gent Klimaatstad
Met het innovatieve proefproject Buurzame Stroom profiteren bewoners en bedrijven in Sint-Amandsberg Dampoort samen van de voordelen van zonne-energie. Vanaf 11 maart kan iedereen die in het proefgebied woont of eigenaar is van een huis meedoen.

Bewoners en bedrijven uit de Gentse wijk Sint-Amandsberg Dampoort leggen vanaf 11 maart 2018 minstens 5.000 m² zonnepanelen in de wijk. Het proefproject Buurzame Stroom voorziet een afgebakend gebied in de wijk van betaalbare zonne-energie voor iedereen. Eigenaars of huurders: iedereen die in het projectgebied woont, kan vanaf 11 maart 2018 instappen. Zelfs wie in een huis woont dat niet geschikt is voor zonnepanelen. De zonnepanelen komen ook op daken van scholen,  stadsgebouwen en bedrijven in de buurt.

Betaalbare zonne-energie voor iedereen

Iedereen weet ondertussen dat zonnepanelen op je dak interessant zijn voor je energiefactuur en ook voor het klimaat. Maar niet ieder dak is geschikt, en niet ieder gezin kan de investering betalen. Anderzijds zijn er overal in de stad daken die niet gebruikt worden maar wel goed liggen voor zonnepanelen, bijvoorbeeld schoolgebouwen. Enkele buurtbewoners van Sint-Amandsberg kaartten dit probleem vier jaar geleden aan bij de Stad Gent. In mei 2014 stelde een buurtbewoner deze vraag aan de Stad:
"Waarom kunnen enkel de happy few gebruik maken van de technologie van zonnepanelen? Diegenen die de investering kunnen doen én een dak boven hun hoofd hebben én een gunstige dakoriëntatie. Kunnen we zonnepanelen delen en als wijk samen eigenaar zijn van ons eigen energieproductiesysteem?"

Wat volgde was een vier jaar durend zoekproces naar antwoorden en oplossingen. Onder de noemer Buurzame Stroom ontstond een unieke samenwerking tussen burgercoöperatie EnerGent, Samenlevingsopbouw, Ecopower, Eandis, Universiteit Gent, De Energiecentrale en de Stad Gent. EnerGent coördineert het project.

Buurzame Stroom

Buurzame Stroom ging op zoek naar een model waarin zonnepanelen niet alleen voordelig zijn voor wie ze op zijn eigen dak legt. Het project werkte een model uit waarbij het zonnepotentieel in de wijk maximaal gebruikt wordt met een eerlijke verdeling van kosten en opbrengsten. Iedereen die instapt (eigenaars, huurders, bedrijven, winkels, scholen uit de buurt, enzovoort) kan mee profiteren van de zonne-energie in de wijk. Het project zorgt er ook voor dat kwetsbare doelgroepen kunnen meedoen. In eerste instantie zal het project deze mensen helpen om hun dak in orde en geïsoleerd te krijgen. Daarna worden er zonnepanelen op dat dak geplaatst. Die zonnepanelen worden gefinancierd door EnerGent. De bewoner krijgt zo een lagere energiefactuur.

De collectieve aanpak van Buurzame Stroom bevordert het gemeenschapsgevoel in de wijk. Enkele buurtbewoners groepeerden zich in ‘De wijkcentrale’ en zetten alvast hun schouders mee onder het project.

Wie kan meedoen?

Iedereen die in het proefgebied woont of eigenaar is van een gebouw kan vanaf 11 maart meedoen. Het gebied is afgebakend tussen de Land van Waaslaan, Dendermondsesteenweg, Engelstraat en de Adolf Baeyensstraat.
De deelnemers in de kernzone (rood) krijgen digitale meters om de effecten van  het project te kunnen opvolgen. In de ruimere projectzone (paars) kunnen gezinnen en bedrijven zonder digitale meters deelnemen aan Buurzame Stroom.
Woon je in de zone? Dan komt er binnenkort iemand langs aan je deur.

Heb je al een vraag?

• Bel naar Eline Vermeir op 0477 280 244
  • Of mail naar buurzamestroom@energent.be
  • Of meld je aan via www.buurzamestroom.be
  • Kom op dinsdag of donderdag tussen 10u en 12u langs bij Samenlevingsopbouw Gent, Buurtcentrum Dampoort, Doornakkerstraat 54, 9040 Sint-Amandsberg

Energiewijk van de toekomst

Samen met de buurt zet Buurzame Stroom een stap naar de energievoorziening van de toekomst. Met Buurzame Stroom krijgt Sint-Amandsberg Dampoort een kleine, zelfvoorzienende energiecentrale met een slim elektriciteitsnetwerk met batterijen, slimme meters en elektrische wagens. Deze energiewijk van de toekomst brengt Gent een stap dichter naar een klimaatneutrale en zelfvoorzienende stad.