Verenigd voor het klimaat: energie besparen bij verenigingen

Doelgroep:
Lokaal bestuur, Vereniging
Thema:
Type info:
Begeleiding (persoonlijk)
Tina Baert
016 22 21 03
Het lokale verenigingsleven vormt via zijn groot ledenbereik een belangrijke partner om lokale klimaatdoelstellingen te realiseren. Hier ligt veel potentieel om via beter inzicht in verbruik en doordachte actie energie te besparen, vaak zonder grote investeringen. Bovendien nemen de leden dit verhaal mee naar hun familie en vriendenkring.

‘Verenigd voor het klimaat’ richt zich naar lokale besturen die hun verenigingen (jeugd, socio-cultureel, sport, religieus, muziek, …) actief willen betrekken bij het klimaatverhaal.

Projectinhoud en -verloop

FASE I - Voorbereiding (1 maand)

• Intakegesprek en afstemming met de gemeente, concretiseren van het werkplan.
  • Opstart communicatie naar de verenigingen.

FASE II - Begeleiding van de verenigingen (10 maanden)

Collectief aanbod voor alle verenigingen:
  • Gemeenschappelijke sessie: toelichting over het project, inleiding in gebouwbeheer en klimaatdoelstellingen, de rol van het gedrag van de gebruiker, basisopleiding opstart energiemonitoring via de groepsformule op www.energieID.be.
  • Help desk: telefonische ondersteuning en advies op maat voor monitoring en energiebeheer.
  • Dashboard: overzicht van de verbruiken voor de gemeente en betrokken verenigingen.

Individuele begeleiding van vier geselecteerde verenigingen:
  • Selectie van vier verenigingen die voor een individuele begeleiding in aanmerking komen.
  • Individuele begeleiding en plaatsbezoek met analyse van het gebruik van de installaties en van meters en invullen checklist energie, mobiliteit en voeding.
  • Plan klimaatslimme vereniging: ondersteuning bij korte- en langere termijnplanning voor het klimaatvriendelijker maken van lokalen en werking, met focus op CO2-reductie binnen de projecttermijn van één jaar.
  • Help desk: telefonisch ondersteuning en advies op maat voor monitoring, energiebeheer en opmaak en uitvoering van het plan.
  • Dashboard: opportuniteitenlijst voor de gemeente op basis van individuele begeleiding (bv. aanpassingen van huurovereenkomsten en reglementen).

FASE III. Evaluatie en verankering (1 maand)

Positieve ervaringen en leerpunten worden samen met de gemeente in kaart gebracht. Het is de bedoeling dat zowel de verenigingen als de gemeente na afloop van de begeleiding op eenvoudige wijze verder kunnen op de ingeslagen weg.

De gemeente is zelf verantwoordelijk voor

• de logistieke ondersteuning
  • het werven van en communicatie met de verenigingen
  • communicatie over het project tussen de gemeentelijke diensten en draagvlak bewaken
  • externe communicatie over het project.
We werken volgens het train-the-trainer principe: Ecolife en Energie-ID werken aan capaciteitsopbouw bij de gemeente en ondersteunen achter de schermen.

Richtprijs

10.000 euro excl. BTW

Gemeenten uit West-Vlaanderen kunnen intekenen op dit aanbod aan 50% korting via deze oproep van provincie West-Vlaanderen.

Gemeenten uit Oost-Vlaanderen kunnen intekenen op dit aanbod aan 50% korting via het omgevingscontract.

Contacteer

tel. 016 22 21 03