Trage wegen: opmaak inventaris
- Opmaak werkkaart in GIS door kaartanalyse
Een werkkaart geeft een overzicht van de trage wegen in een bepaald projectgebied. Het gaat over de theoretische situatie, een situatie die nog niet is afgetoetst op het terrein. De werkkaart wordt voor het gehele grondgebied van de gemeente tegelijk opgemaakt.
- Inventarisatie op het terrein
De theoretische situatie op de werkkaart wordt vervolgens per weg gecontroleerd op het terrein. In deze stap verzamelen we dus gericht gegevens over elke trage weg op de werkkaart: de zichtbaarheid, toegankelijkheid, locatie(s) en soort(en) knelpunten, breedte weg, soort(en) verharding(en), foto’s en beschrijvingen, beleving (bv. bezienswaardigheiden – ‘points of interests’), algemene opmerkingen en suggesties (i.f.v. een later op te maken actieplan). De inventarisatie gebeurt op een digitale manier (app voor smartphone) door vrijwilligers.
- Opzetten participatief inventarisatietraject
Wij voorzien voor de inventarisatie met het publiek een aantal infomomenten, geografisch gespreid / toegespitst op deelgebieden en logistiek ondersteund door de gemeente. In samenspraak met de gemeente maken we een overzicht op van de lokale actoren, belanghebbenden en key-persons waaruit we vrijwilligers kunnen werven voor de inventarisatie. We gaan er van uit dat de gemeente al een goed beeld heeft van mogelijke vrijwilligers en werven zelf bijkomend in het lokale middenveld. In een reeks artikels voor de communicatiekanalen van de gemeente kondigen we de inventarisatie aan en roepen wij op tot deelname (bv. infoblad, website, facebook, twitter, …) Zo krijgt de inventarisatie eveneens een sterke sensibiliserende werking.
- Verwerking terreininventarisatie
Als alle trage wegen uit de werkkaart zijn geïnventariseerd op het terrein, dan worden deze gecontroleerd en vervolgens geïntegreerd in een geodatabank. Eenmaal de kwaliteitscheck is gebeurd, kan de evaluatiekaart worden opgemaakt. Dit is een actuele kaart die de toegankelijkheid van de wegen en paden in de gemeente weergeeft.
- De gemeente ondersteunt het project logistiek: het ter beschikking stellen van een zaal voor infomomenten, het afdrukken van kaartmateriaal en infobundels, …
- De gemeente ondersteunt het project communicatief: verspreiden van de oproep tot deelname aan de inventarisatie in de communicatiekanalen van de gemeente
- De gemeente zorgt voor het draagvlak binnen de gemeentelijke diensten en stelt een verantwoordelijke ambtenaar aan die het project zal opvolgen
- De gemeente zorgt voor het bestuurlijk draagvlak en zorgt voor de opvolging van het project door het college, dmv. de aanwezigheid op infomomenten van een schepen of de burgemeester
"Trage Wegen hielp ons enorm bij de inventarisatie van onze trage wegen. Ze verzamelden alle informatie van onze vrijwilligers en bundelden die
in het nodige digitaal en analoog kaartmateriaal. Als ambtenaar bij een lokaal bestuur heb je daar helaas niet altijd tijd voor."
Evelyn Celis, Duurzaamheidsambtenaar, gemeente Laakdal