Start to Repair&Share: lanceer deel- en repareerinitiatieven

Doelgroep:
Lokaal bestuur
Thema:
Circulaire economie
Het delen en repareren van producten is een efficiënte manier om grondstoffen te besparen, de CO2 uitstoot te verminderen én geld te sparen. Door in te zetten op gedeeld gebruik moeten er minder spullen worden aangekocht. Door deze producten zo lang mogelijk te gebruiken, via hergebruik en reparatie, verminderen we de afvalberg. Inzetten op delen en repareren is dus een logische keuze voor een gemeente die haar doelstellingen op vlak van klimaat, sociale inclusie en circulair materialenbeheer wil halen.

Hoe pak je dit concreet aan?
De Transformisten helpt je bij het ontwikkelen van deel- en repareerinitiatieven via het pakket "Start to Repair&Share" met verschillende modules om uit te kiezen:
  • Module 1: online kennismakingsgesprek, om de vragen en mogelijkheden te verkennen.
    Duur: 1 uur. Kostprijs: gratis.
  • Module 2: live infomoment door De Transformisten + toegang tot de handleidingen voor de opstart van deel- en repareerinitiatieven.
    Duur: 1 dagdeel. kostprijs: 250 euro + vervoer
  • Module 3: beleidsondersteuning en advies, zie beschrijving hieronder.
  • Module 4: projectbegeleiding, zie beschrijving hieronder.

Start to Repair&Share - Module Beleidsondersteuning en advies
Bij het uitwerken van een beleid rond delen en repareren komen heel wat vragen bovendrijven; Wil je werken met de professionele sector, burgerinitiatieven stimuleren en ondersteunen, of zelf als gemeente initiatieven ontwikkelen? Welke spelers kan je betrekken en hoe krijg je hen aan boord? Hoe ontdek je wat er al leeft onder de bewoners? Hoe ga je communiceren over je plannen, en hoe ga je je burgers blijvend betrekken?

We maken een 360 graden analyse van de situatie in uw stad of gemeente en brengen de opportuniteiten rond repareren en delen in kaart. We lichten verschillende mogelijke pistes toe en verdiepen degene die je kiest. We schrijven een realistisch stappenplan, met meetbare doelstellingen.

Na deze opstartfase kan je indien gewenst kiezen voor een Repair&Share projectbegeleiding, om specifieke initiatieven concreet te gaan opstarten.

Start to Repair&Share - Module Projectbegeleiding
Een succesvol deel- of repareer initiatief begint bij een gemotiveerde groep mensen die hier hun schouders willen onder zetten. Maar er komen ook heel wat organisatorische, praktische en administratieve uitdagingen bij kijken. Een Repair&Share projectbegeleiding kan hierbij het verschil maken. Op basis van jarenlange ervaring in het opzetten van projecten, staan we je bij met raad en daad, op maat van uw behoeften en vragen. Via onze lerende netwerken kom je in contact met andere initiatiefnemers waar je extra inspiratie en energie kunt vinden.

De concrete projectbegeleidingen kunnen gericht zijn op het oprichten van onder meer:
  • Een uitleendienst voor babyspullen, Babytheek
  • Een uitleendienst voor gereedschap, sportgerief, keukenspullen...
  • Een lokaal Repair Cafe opstarten

De gemeente is zelf verantwoordelijk voor
  • De gemeente neemt deel aan het intakegesprek waarin de aanpak van het traject wordt afgesproken.
  • De gemeente is aanspreekbaar voor vragen die opduiken tijdens het vooronderzoek.
  • De gemeente werkt, na een eerste rapportering rond dit vooronderzoek, mee aan het opstellen van het Repair&Share plan; ze bepaalt mee de ambities, maakt keuzes en doet eindredactie.
  • De gemeente zorgt voor het nodige draagvlak bij de relevante diensten
  • De gemeente staat in voor de uitvoering van het plan, eventueel met begeleiding door de Transformisten (Start to Repair&Share - module 4)

• Online intakegesprek: gratis
  • Live infomoment: 250 euro + vervoer
  • Beleidsondersteuning en advies/projectbegeleiding: obv offerte na intakegesprek. Hier zal een inschatting worden gemaakt van het werkvolume.

Prijs: halve dag 250 euro, volle dag 500 euro. + vervoer
De prijzen zijn inclusief BTW.
Vragen? Aarzel niet om vrijblijvend contact op te nemen!

Contactpersoon en gegevens