Mobitwin: vrijwilligersvervoer voor minder mobiele mensen

Doelgroep:
Burger, Lokaal bestuur
Thema:
Mobiliteit
Type info:
Begeleiding (persoonlijk)

In iedere gemeente zijn er mensen die zich omwille van ouderdom of andere drempels niet eenvoudig zelfstandig kunnen verplaatsen. Een Mobitwin centrale zorgt ervoor dat mensen met een mobiliteitsbehoefte, dankzij vrijwillige chauffeurs, in die behoefte kunnen voorzien. Stel als gemeente of OCMW je mobiliteit ter beschikking voor personen die hier nood aan hebben en open een Mobitwin centrale. Versterk zo het aanbod van sociale mobiliteit en biedt nieuwe oplossingen.

Hoe werkt het?

Vandaag maken meer dan 35.000 mensen gebruik van de Mobitwin Centrales. Leden vragen hun rit telefonisch aan, minimum 48 uur op voorhand. Een medewerker van de centrale zoekt een chauffeur die aan de gevraagde noden voldoet. Op de dag en het uur van de afspraak haalt de vrijwilliger de gebruiker thuis op en verzekert het gevraagde traject. Op het einde van de rit betaalt de gebruiker, op basis van de afgelegde kilometers, een vergoeding aan de vrijwillige chauffeur.

Wij stellen hiervoor volgende zaken ter beschikking:

• Software voor de dispatching en bijhorende gebruikersopleiding

• Verzekeringen: omnium voor de chauffeurs en BA voor leden en chauffeurs

• Ondersteuning op vlak van communicatie

• Levering van administratief materiaal

• Een helpdesk

Projectinhoud en -verloop

De gemeente ontvangt een bundel waarin de werking van een Mobitwin centrale tot in de puntjes is uitgelegd. De gemeente ontvangt ook een overeenkomst met Mpact die door beide partijen wordt ondertekend. Daarna komt de Mobitwin-coördinator van Mpact ter plaatse om vragen te beantwoorden, de internettoepassing te demonstreren en werkingsmateriaal (km-boekjes, lidkaarten, chauffeurskaarten,..) achter te laten. Van zodra er enkele chauffeurs gerekruteerd zijn, kan de werking starten.

De gemeente is zelf verantwoordelijk voor
De gemeente is verantwoordelijk voor de oprichting van de Mobitwin centrale en de verdere coördinatie van de werking. Dit betekent onder ander het voorzien van telefonische permanentie voor de rit-aanvragen en het contacteren van een chauffeur. Verder staat de Mobitwin centrale, en dus de gemeente, ook in voor het rekruteren en begeleiden van vrijwilligers, het opvolgen van de communicatie, etc.

Prijs
De plaatselijke Mobitwin centrale betaalt een jaarlijkse bijdrage van 130 euro.

mobitwin.vla@mpact.be

Getuigenissen van klanten:

“Ik gebruik de Minder Mobielen Centrale omdat ik geen kinderen heb en zelf niet meer met de auto durf rijden. Op die manier heb ik toch nog sociale contacten. De chauffeurs zijn vriendelijk en zeer behulpzaam en altijd stipt. Ik zou ze niet meer kunnen missen.”