Horeca zonder voedselverspilling: praktische stappen voor doeltreffende impact

Doelgroep:
Lokaal bestuur, Onderneming, School
Thema:
Circulaire economie
Voeding
Type info:
Begeleiding (persoonlijk)
David Leyssens

Duur: 3u30 tot 5u (afhankelijk van hoeveelheid modules)
Niet mogelijk online
Beschikbaar in Nederlands, Engels en Frans
Max. 15 deelnemers

Hotels hebben het potentieel om een gemeente in de schijnwerpers te zetten. Door te investeren in duurzame praktijken en voedselverspilling, kunnen hotels niet alleen een onvergetelijke ervaring bieden aan talloze toeristen vanuit de hele wereld, maar duurzame waarden weerspiegelen en inspireren. Laten we samenwerken om van Vlaamse hotels prachtige toonbeelden van duurzaamheid te maken en een blijvende indruk achter te laten op elke gast die uw gemeente bezoekt.

Deze interactieve en modulaire training stelt hotelpersoneel in staat om voedselverspilling met volle kracht aan te pakken. In deze masterclass kies je zelf welke aspecten van voedselverspilling in hotels wordt aangepakt. Van efficiënt buffetbeheer, tot portiegroottes of gasten nudgen om minder te verspillen, je bepaalt zelf waar de hotels uit jouw gemeente  impact maken. Na de training heb de deelnemers  direct bruikbare tools en kennis waarmee ze aan de slag kunnen

Kies uit 6 verschillende modules

1. Duurzame Inkoopstrategieën: Duik in duurzame inkoopstrategieën en ontdek hoe je de impact van voedselverspilling al bij de bron kunt verminderen.

2. Slim buffetbeheer: Leer de kunst van slim buffetbeheer en zorg voor een duurzaam, aantrekkelijk en verspillingsvrij buffet. Naar buffet lopen.

3. Portiegrootte meesterschap: Ontdek hoe je meester wordt in het optimaliseren van porties om duurzame praktijken te integreren en verspilling te minimaliseren.

4. Verspillingsvrije gasten (eetgewoontes aanmoedigen): Leer hoe je jouw gasten betrekt bij duurzaamheid en hen motiveert om bewuste keuzes te maken en voedselverspilling te verminderen tijdens hun verblijf.

5. Meten is weten: leer hoe je voedselverspilling in jouw hotel kan meten

6. Van verspilling naar waardering: Ontdek creatieve manieren om voedselverspilling om te zetten in kansen voor hergebruik, compostering en meer.

De gemeente is zelf verantwoordelijk voor:

• Werving van hotelpersoneel

• Locatie en catering voor de workshop

• Koppeling met andere stadsdiensten waar nodig (vb. Dienst toerisme)

• Externe communicatie over het traject en het belang van het vermijden van voedselverspilling

Richtprijs

2000-3000 euro (excl. BTW)

Gemeenten uit West-Vlaanderen kunnen intekenen op dit aanbod aan 50% korting via deze oproep van provincie West-Vlaanderen.

David Leyssens

david@foodwin.org