Autodelen is een duurzaam en flexibel alternatief voor het bezit van een eigen (tweede) wagen met talrijke voordelen: minder wagens, minder luchtvervuiling, minder CO2-uitstoot en fijn stof, verlaagde parkeerdruk en goedkoper autogebruik.
Voor het versterken van autodelen hoeft een stad/gemeente niet steeds grote budgetten te voorzien. Door burgers te ondersteunen bij het delen van de eigen wagen(s) of te koppelen aan andere gebruikers met complementaire profielen, kan er meteen een impactvol autodeelsysteem ontstaan.
De gemeente werkt daarmee niet enkel aan de eigen klimaatdoelstellingen, ook burgers krijgen er extra mobiliteitsoplossingen bij en leefbare buurten met een warme sociale cohesie zijn een fijn bijproduct. Met deze ondersteuning begeleidt Way To Go de stad/gemeente bij de opstart van het ‘bottom-up’ autodelen. Het resultaat is een wervingscampagne die binnen een goede context leidt tot de opstart van een autodeelsysteem. Indien blijkt dat het nodige draagvlak niet kan worden gevonden binnen de gemeente, zijn er 2 uitstapmomenten voorzien.
Noot: De slaagkans voor dit traject is het grootst wanneer er reeds een vraag naar deelmobiliteit is bij burgers. De goede medewerking van de stad/gemeente is cruciaal om het traject naar behoren te kunnen uitvoeren.
Noot: Autodelen stopt natuurlijk niet aan de gemeentegrenzen, heb je zin om met enkele
andere gemeenten samen in een begeleidingstraject te stappen en van elkaar te
leren? Laat het ons weten, vanaf 3 gemeenten kunnen we een gezamenlijk traject
opzetten waarbij uitwisseling centraal staat. Prijzen en details op aanvraag.
Fase 1: draagvlak in kaart brengen
Maand 0 - Kennismakingsoverleg
Volgende personen zijn hier minimaal bij aanwezig: de lokale trekker van het autodeelbeleid (vb. duurzaamheids- of mobiliteitsambtenaar), een medewerker van de dienst samenleven (vertrouwd met de lokale actoren) van de stad/gemeente, de bewoners die op voorhand interesse hebben aangegeven in auto- of fietsdelen en een projectmedewerker van Way To Go. Op de agenda staat:
- Introductie in de mogelijkheden van autodelen
- Bespreken van de ambities van de stad/gemeente op vlak van autodelen (op vlak van Aanbod, Beleid en Communicatie)
- Analyse van het potentieel in de verschillende kernen/wijken van de gemeente en haar bewoners. We bekijken samen het potentieel voor deelmobiliteit en welke aanknopingspunten er zijn binnen de wijken. Op basis hiervan wordt een wijk/kern geselecteerd om pro- actief het ‘bottom-up autodelen’ op te starten.
- Verwachtingen afstemmen, budget bespreken en mogelijke flankerende maatregelen afstemmen
- Timing vastleggen
Maand 2-5 - Bekend maken traject en zoeken naar geïnteresseerden
Er worden contacten gezocht (handelaars, verenigingen, ouder-/wijkcomités, medewerkers van de gemeente, buurt/wijkwerkingen, geëngageerde burgers... ). Deze partners zijn onze voelsprieten om geïnteresseerden voor de opstart te verzamelen. We bellen hen op, om een zicht te krijgen wat er
allemaal leeft in de gemeente. Er wordt gerekend op de gemeente om de aanknopingspunten in beeld te brengen en door te spelen (zie ook kennismakingsoverleg).
- Het traject wordt voorgesteld op enkele bijeenkomsten/evenementen in de gemeente waar we een
potentieel geïnteresseerd doelpubliek verwachten. - We communiceren on- en offline via verschillende lokale kanalen.
We leggen als resultaat een lijstje aan van mensen die mogelijks geïnteresseerd zijn in autodelen.
Maand 5 - Vastleggen Kick off sessie
Samen met de geïnteresseerden leggen we de datum vast voor de kick-off sessie.
Fase 2: Kick-off sessie
Maand 6 - 7 - Infosessie ‘Autodelen in je wijk”
Er vindt een kick off infosessie plaats. Geïnteresseerden kunnen nadie onder begeleiding van Way To Go in kaart brengen welk deelsysteem zij zouden willen in de buurt. Optioneel volgt er nog een (informele) vervolgbijeenkomst met geïnteresseerden (indien er nog geen concrete doorstart komt uit de eerste bijeenkomst), ongeveer 1 maand na de eerste sessie. Indien nodig wordt er nog ingezet op bijkomende werving door de aanwezigen. Er wordt hier een plan van aanpak opgesteld voor een
vervolgtraject. Hierbij worden duidelijke acties toegewezen aan concrete personen.
Fase 3: Tweede vibe
Maand 8 - 10 - Officiële lancering autodeelgroep + tweede vibe
We organiseren een persmoment om de opstart van het autodeelsysteem in de kijker te zetten. We voeren de tweede vibe van het communicatieplan uit en zetten hierbij autodelers in de kijker. Hier
zal er ook een bijkomende, grote infosessie worden georganiseerd. Deze koppelen we bij voorkeur aan een tweede thema (zoals ‘hoe kies ik een e-fiets’, 'een workshop fietsherstel’, ‘Consuminderen hoe begin ik eraan’ om een zo breed mogelijk publiek aan te trekken (te bekijken in overleg met de stad/gemeente).
Maand 12 - Evaluatie
Na afloop Ondersteuning ambassadeurs
De autodeler-ambassadeurs worden blijvend ondersteund in de voortdurende communicatie en werving (communicatiematerialen, infosessies…). De gemeente kan de ambassadeurs blijvend inzetten bij haar communicatie en op events in de gemeente.
Inbegrepen in het traject:
- Een pitch op 3 bijeenkomsten in de gemeente/stad om het traject bekend te maken (bv. adviesraden, projectgroepen…)
- Aanwezigheid op 2 lokale events ter promotie van het traject (bv wijkmarkt, Autovrije Zondag…)
- Belronde naar contacten die door de gemeente worden aangeleverd
- Het aanleveren van communicatietemplates
- Mailings voor aanschrijven van lokale verenigingen, buurtcomités, scholen, gemeentepersoneel,
- Teksten om de infosessies en de opstart van een deelsysteem bekend te maken
- Een spreker bij drie infomomenten over autodelen in de gemeente of stad.
- Het begeleiden van de geïnteresseerde burgers naar een geschikt deelsysteem + nazorg
- Way To Go engageert zich om geïnteresseerde burgers die zich als vrijwilliger of ambassadeur voor autodelen willen inzetten via de reguliere vrijwilligerswerking te ondersteunen en een vorming aan te bieden. Deze personen zijn een belangrijke schakel in het inspireren, informeren en activeren van de bevolking.
- Het creëren van een klimaat dat autodelen slaagkansen geeft (comfortabele alternatieven voor de wagen + aantrekkelijk kader voor autodelen zoals bv. een financiële incentive of parkeervoordeel voor wie zijn wagen deelt)
- Een nauwe samenwerking met de dienst samenleven/vrije tijd en het aanleveren van relevante contactgegevens (buurtcomités, verenigingen…)
- Mailings naar diverse stakeholders in de gemeente
- Communiceren via de verschillende gemeentelijke kanalen
- De nodige logistieke ondersteuning voor bijeenkomsten met burgers (zaal, catering …)
- Het aanpassen van communicatie templates naar de huisstijl van de stad/gemeente en de druk ervan.
- Budget voor grootschalige communicatie bij de lancering van de autodeelgroep
Fase 1: €3.500
Fase 1 + 2: €4.500
Fase 1 + 2 + 3: €6.500 (Richtprijs, prijs te bespreken afhankelijk van de grootte en de verwachtingen van de gemeente).
Na elke fase kunnen beide partijen beslissen de overeenkomst te beëindigen. De doorgerekende kostprijs zal dan evenredig worden verminderd.
Alle prijzen zijn excl. btw
Omgevingscontract provincie Oost-Vlaanderen
Via het omgevingscontract van de provincie Oost-Vlaanderen kunnen Oost-Vlaamse gemeenten een financiële ondersteuning ontvangen.
Meer info en ontdek nog andere projecten die in aanmerking komen
Werf 3 van het Lokaal Energie- en Klimaatpact: Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar
Ondertekende jouw gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact al? Deze actie kan je inzetten voor werf 3 'Elke buurt deelt en is duurzaam' en komt in aanmerking voor financiële steun.
Lees meer en ontdek nog andere acties die in aanmerking komen
Offerte aanvragen
