22 West-Vlaamse gemeenten starten een Gemeente voor de Toekomst project met steun van de Provincie

Provincie West-Vlaanderen
Foto Velt
De Provincie West-Vlaanderen heeft in haar deputatiezitting van donderdag 28 november beslist om ruim een miljoen subsidies te verlenen aan lokale besturen, verenigingen, burgercoöperaties, scholen en groepen voor de realisatie van klimaatprojecten.

Enerzijds kent de Provincie 1.034.939,20 euro toe aan twaalf projecten die passen in het provinciaal reglement dat zich richt op CO2-besparing. Daarnaast trekt de Provincie ook 85.000 euro uit voor 27 projecten in het kader van ‘Gemeente voor de toekomst’, een initiatief van de Bond Beter Leefmilieu.

Ondersteuning 12 lokale klimaatprojecten

Onder andere projecten van de stad Roeselare, Cohousing Eikenberg (Brugge), stad Damme, stad Brugge, het Autonoom Gemeentebedrijf Wingene, Dranoeter vzw (Dranouter), Open School Roeselare-Kortrijk, gemeente Moorslede, gemeente Staden, gemeente Koksijde, stad Gistel en de burgercoöperatie Vlaskracht cvba krijgen steun.

De 12 goedgekeurde projecten samen zorgen voor een totale CO2-besparing van 237,35 ton per jaar. Het gaat onder meer meer over projecten die inzetten op het energiezuinig maken van verlichting, het vervangen van de cv- of verwarmingsinstallatie, focussen op elektrische deelmobiliteit of zonne-energie of andere grondige energetische renovaties.

Kort voor de zomer verleende de provincieraad haar goedkeuring aan dit nieuwe subsidiereglement voor de uitvoering van lokale klimaatprojecten die een bijdrage leveren aan het behalen van de lokale en provinciale klimaatdoelstellingen, met de focus op CO2-besparing.
Een volgende oproep is op 15 april 2020. De Provincie voorziet jaarlijks ongeveer een miljoen euro voor dergelijke klimaatprojecten.

27 projecten binnen ‘Gemeenten voor de toekomst’

Naast de grote investeringen is er ook een duidelijke nood en vraag voor kleinschalige participatieprojecten. Daarom sloot de Provincie een samenwerkingsakkoord af met Bond Beter Leefmilieu die onder de noemer ‘Gemeenten voor de toekomst’ concrete acties en projecten op touw zet. Het gaat om laagdrempelige projecten met een totale kostprijs van minimaal 1.000 euro en maximaal 15.000 euro.
De projecten gaan van de begeleiding voor autodeelactieplannen in Brugge, Damme en Poperinge tot het stimuleren van lokale voedselproductie door sociale buurtprojecten in Kortemark, maar evengoed de realisatie van een wonderwoudje in Deerlijk, Hooglede, Lendelede, Lo-Reninge, Menen, Torhout en Waregem. Een wonderwoudje is een kleine, toegankelijke en speelvriendelijke groenvoorziening.

Een eerste oproep is in oktober gelanceerd. De deputatie besliste 27 projecten te ondersteunen, goed voor een bedrag van 85.000 euro. De Provincie komt voor 50 procent van de kosten tussen.

In januari 2020 volgt een tweede oproep. De gemeenten hebben tijd tot 30 maart 2020 op hun projectaanvraag in te dienen.

Alle info op